''Ik heb spoken gezien!''
We zijn hier natuurlijk om over Project Zero 2: Wii Edition te praten, maar voordat we verder gaan, heb ik een brandende vraag.
Ik vraag me af hoe jullie het ontwikkelproces benaderen, en hoe jullie gewone dagen doorbrengen, als makers van een langlopende serie horrorspellen. (Iedereen lacht)
Kijken jullie de hele dag horrorfilms, op zoek naar nieuwe manieren om mensen bang te maken? En analyseren jullie constant waarom dingen angstaanjagend zijn, en hoe ze in de context van een videogame kunnen werken? Ik ben echt zeer nieuwsgierig naar dat soort dingen.
Nou, volgens mij hebben we elk onze eigen aanpak. Shibata en ik zijn zeer verschillend. Zelf houd ik niet zo van enge dingen.
Hoe bedoel je, je houdt niet van enge dingen? Je maakt al meer dan tien jaar horrorspellen!
Dat klopt wel. Of tenminste, zo was het tien jaar geleden, toen ik begon te werken aan de Project Zero-serie. Vanaf toen ben ik de dingen echt anders gaan zien.
Als ik iets griezeligs zag, vroeg ik mij af wat er griezelig aan was. Ik ging de situatie achteraf rustig analyseren. Ik keek bij een videofilm dezelfde scène steeds weer opnieuw en dacht, “deze overgang is zeer effectief.” Onbewust was ik altijd aan het bedenken hoe dingen in een spel gebruikt konden worden.
Dus de persoon die de neiging had griezelige dingen uit de weg te gaan, werd iemand die graag analyseerde waarom dingen griezelig waren.