Toen verscheen er in Family Computer Magazine9 een gesprek tussen Shigeru Miyamoto en de maker van Xevious10, Masanobu Endo. Door dat te lezen, ontdekte ik dat er spelontwikkelaars bestonden.9. Family Computer Magazine: Een Japans magazine met informatie over de Famicom. Het werd door Tokumashoten Intermedia Inc. verkocht tussen 1985 en 1996.10. Xevious: Een schietspel dat in 1983 als arcadespel is uitgebracht door Namco Limited (nu Namco Bandai Games Inc.). Er verschenen versies voor verschillende consoles, inclusief de NES.
Volgens mij ontstond het beroep spelontwikkelaar zo ongeveer in die tijd. Daarvoor werden videospellen nog door technici gemaakt. En op dat moment bedacht je dat je in de toekomst spellen wilde maken.
Je wist dat je videospellen wilde maken, maar toen had je nog geen internet, dus kon je als leerling aan een middelbare school niet opzoeken hoe je zoiets moest bereiken. En er waren geen voorbeelden die je kon volgen.
Weet je, volgens mij heb ik mij niet speciaal op het beroep van spelontwikkelaar gericht. Tijdens de middelbare school kocht ik bijvoorbeeld wel een NEC PC-880111 om te leren programmeren, maar het enige wat ik ermee deed was de hele dag videospellen spelen.11. NEC PC-8801: Een 8-bits personal computer die in 1982 in Japan is uitgebracht door Nippon Electric Company .
Ik leerde een beetje BASIC12, maar ben niet goed in het systematisch oefenen van iets. Ik dacht dat het boven mijn pet ging, en stopte er meteen mee. Dus in plaats van dat ik hard werkte om mijn doel te bereiken, ging ik… eh, is het wel goed om zo het slechte voorbeeld te geven?12. BASIC: Een standaard programmeertaal.
Dat klopt! Die ben ik nooit vergeten! Mijn leven draaide helemaal om videospellen. Tijdens mijn middelbareschooltijd was ik helemaal ondergedompeld in spellen, ik praatte nergens anders over met mijn vrienden.
Toen ik op de middelbare school zat, waren er nog geen personal computers, dus maakte ik spellen voor programmeerbare rekenmachines13. Eén van mijn klasgenoten was mijn klant.13. Programmeerbare rekenmachine: Een rekenmachine die geprogrammeerd kon worden om automatisch complexe berekeningen uit te voeren. Het was een zeer eenvoudig apparaat, dat slechts één lijn alfanumerieke tekens toonde. De rekenmachine die Iwata gebruikte kon alleen cijfers tonen.
Onze verhouding leek een beetje op die van een komisch duo. Ik maakte iets, en daar reageerde hij dan op. Zo vond ik mijn eerste klant, en ontdekte ik het plezier in het maken van dingen. Vaak denk ik dat ik zonder die ervaring misschien wel nooit spellen was gaan maken. Dus was het belangrijk dat je mensen had waarmee je over videospellen kon praten, ook al hadden jullie verschillende voorkeuren.