15 april 2016 – Nintendo en Nickelodeon werken samen aan een speciaal SpongeBob SquarePants Splatfest-evenement voor het kleurrijke schietspel Splatoon op de Wii U. Tussen zaterdag 23 april 15:00 uur en zondag 24 april 21:00 uur gaan spelers de strijd aan om te bepalen wie de populairste bewoner is van Bikinibroek: SpongeBob of Patrick, beide personages uit Nickelodeons uiterst populaire tekenfilmserie SpongeBob SquarePants!
De regels van Splatoon zijn eenvoudig: twee teams van vier spelers gaan de strijd aan en claimen terrein door dit met inkt hun eigen kleur te geven. Spelers besturen wezens die bekend staan als Inklings, mensachtige wezens die een inktvisvorm kunnen aannemen om sneller door inkt te zwemmen, of langs muren naar hogere platformen te manoeuvreren. Buiten deze Turf Wars biedt de stad Inkopolis onderdak aan allerlei wonderlijke weekdieren, vrolijke vissen en andere onderwaterbeesten, waarmee Splatoon en SpongeBob SquarePants samengaan als water en… water!
Tijdens de reguliere events die Splatfests heten, stemmen spelers op belangrijke zaken, zoals of ananas op een pizza heerlijk of juist walgelijk is, waarna ze met gelijkgestemde spelers tegen de andere partij strijden. Voor het eerst kunnen spelers uit Europa en Noord-Amerika tijdens een Splatfest samenspelen als Team SpongeBob en Team Patrick om te bepalen wie er heerst onder de zee, resulterend in een allerlaatste strijd om het debat voor eens en eeuwig te beslechten. Nadat het stemmen op vrijdag 15 april om 16:00 uur begint, kunnen Inklings hun voorkeur tonen door tot het einde van het evenement een speciaal Splatfest-T-shirt van SpongeBob of Patrick te dragen.
Dit Splatfest biedt spelers een ideale kans om aan de slag te gaan met acht nieuwe wapencombinaties genaamd Sheldon’s Picks, die door een recente gratis software-update zijn toegevoegd. Inklings beginnen de strijd met een hoofdwapen, subwapen en speciaal wapen. Nieuwe sets bieden verse strategische opties en manieren om te spelen.
Splatoon viert in mei zijn eerste verjaardag. Onlangs is de mijlpaal van een miljoen verkochte exemplaren in Europa overschreden en zijn er wereldwijd al meer dan vier miljoen exemplaren verkocht. De game is bekroond met diverse belangrijke prijzen en nominaties.
Sinds SpongeBob SquarePants in juli 1999 op Nickelodeon debuteerde, werd het al snel een wereldwijd popcultuurfenomeen. De serie is al veertien jaar op rij de meest bekeken tekenfilmreeks, te zien in 185 landen en te horen in meer dan 50 talen. De personage-gedreven tekenfilms gaan over de nogal onzinnige avonturen van SpongeBob, een ongeneeslijk optimistische en goudeerlijke zeespons die met zijn vrienden onder water leeft.
Spelers die voor het eerst in de strijd duiken kunnen handige tips krijgen van de co-director van de game, Tsubasa Sakaguchi, in een serie Splatoon – Top Tips! video’s die spelers de basisbeginselen bijbrengen.
De strijd van de eeuw breekt los in Bikinibroek op zaterdag 23 april om 15:00 uur en duurt tot zondag 24 april 21:00 uur. Strijd mee met Team Spongebob SquarePants of Team Patrick in het volgende Splatfest van Splatoon, exclusief op de Wii U.