CI7_WiiUDS_WorldToTheWest_Peter.jpg
World to the West is een action-adventure game van de onafhankelijke ontwikkelaar Rain Games, de makers van Teslagrad voor de Wii U. In dit interview vanaf gamescom 2016 praten we met CEO Peter Meldahl over de unieke verzameling personages in de game, de mysterieuze wereld die ze bewonen en de werken die de game hebben beïnvloed.
Nintendo of Europe: Kun je jezelf even voorstellen aan onze lezers en uitleggen wat je rol is binnen het bedrijf?
Peter Meldahl: Ik ben Peter Meldahl, de CEO van Rain Games. We zijn een klein bedrijf met ongeveer tien werknemers. Daarnaast hebben we nog wat extern personeel voor sounddesign, maar in het kantoor hebben we slechts tien medewerkers. We zijn dus alles behalve een groot bedrijf.
NoE: We hebben het over jullie nieuwe game, World to the West. Kun je uitleggen wat voor game dat is en waar het over gaat?
PM: Het gaat vooral over verkenning. We hebben de wereld van Teslagrad genomen en drie nieuwe personages geïntroduceerd uit andere delen van het continent. De gamewereld is in principe een vereenvoudigde versie van Europa die geïnspireerd is door vier landen. Het is een fantasiewereld, maar met een authentiek Europees sfeertje.
PM: De krachten van elk personage staan in nauw verband met hun persoonlijkheid en hun land van oorsprong. Lumina is een krachtige Teslamancer, dus zij heeft controle over elektriciteit en magnetisme. Ze lijkt qua speelstijl nogal op haar vader, die trouwens het hoofdpersonage was in Teslagrad. Het leuke is dat je dezelfde vaardigheden opnieuw kunt verkennen, maar deze keer vanuit een bovenaanzicht in plaats van een zijaanzicht.
Vervolgens is er Lord Clonington, de spierbundel. Hij is bombastisch: als hij een puzzel tegenkomt, slaat hij zich er letterlijk doorheen! Hij denkt dat hij de wereld een plezier doet door een groots verkenner te zijn en allerlei dingen te ontdekken. Hij wil niets liever dan zijn volk laten zien dat hij een succesvol avonturier kan zijn.
Knaus is een van de mijnbouwkinderen die vanuit een zeer geïndustrialiseerd land is gestuurd om de maan te bereiken. In het begin beschikt hij over een schop. Daarmee kun je tunnels graven in zachte stukken grond en vijanden omzeilen. Hij kan ook op veel plaatsen komen die gewoon te klein zijn voor de andere personages. Hij kan het sterkste wapen in de game (dynamiet!) gebruiken en later ontvangt hij een paar schaatsen waarmee hij water kan bevriezen om eroverheen te schaatsen.
Tot slot hebben we Terri, de Mindbender. Haar land draait volledig om kunst, design en artistieke expressie. Ze heeft toegang tot technologie die volledig om manipulatie draait, en ze kan elk monster in de game laten doen wat ze wil. Ze heeft echter een morele code die haar ervan weerhoudt om haar krachten op mensen te gebruiken; ze gebruikt ze alleen op monsters. Ook kan ze een bal elektriciteit afvuren en gebruiken om over korte afstanden te teleporteren. De bal explodeert zodra ze weer verschijnt, dus het is een zeer krachtige vaardigheid.