De BOXBOY!-trilogie van puzzelplatformers is ontwikkeld door HAL Laboratory, makers van de Kirby-serie. In deze 2D-games bestuurt de speler Qbby, een eenvoudig maar verrassend expressief vierkant personage, door tientallen side-scrolling levels. Hoewel hij er niet echt indrukwekkend uitziet, bezit Qbby een behoorlijk speciale kracht – het vermogen om rijen dozen uit het niets te laten verschijnen. Door deze kracht op allerlei handige manieren te benutten, kunnen spelers de vele puzzels op Qbby’s weg overwinnen.
Met meer dan 180 breinbrekende levels om te voltooien en vier planeten om te verkennen, is BYE-BYE BOXBOY! Qbby’s grootste avontuur ooit. Op elke planeet treft hij een Qbaby – een kleine levensvorm die op Qbby lijkt. Door deze Qbaby’s in veiligheid te brengen wordt Qbby beloond met de kracht om heel nieuwe soorten dozen te maken. Zo kan hij muren opblazen met een bomdoos, het hogerop zoeken met een raketdoos, teleporteren met een warpdoos of een op afstand bestuurbare doos gebruiken om nieuwe plaatsen te bereiken. Gebruik al deze krachten in je voordeel om de puzzels op je pad te kraken.
De beste puzzelaars kunnen vijf Challenge Worlds vrijspelen voor Qbby. In elk van die werelden geeft een specifieke spelbeperking een nieuwe draai aan de spelregels. De speler wordt bijvoorbeeld uitgedaagd om een level te voltooien zonder met dozen te gooien, of van een te grote hoogte te vallen. En kan Qbby het eind van het level ook bereiken zonder te springen?
Spelers met opgeslagen gegevens van BOXBOY! op hun Nintendo 3DS-systeem kunnen nog eens tien extra kostuums overdragen terwijl spelers met opgeslagen gegevens van BOXBOXBOY! acht extra kostuums kunnen overdragen. Tot de kostuums van BOXBOY! behoren bijvoorbeeld de Bunny, waarmee Qbby hoger kan springen, en de Wizard, waarmee hij een extra doos kan maken. In totaal zijn er maar liefst 37 kostuums te verzamelen. Als speciale bonus krijgen spelers met opgeslagen gegevens van beide eerdere games een Qucy-kostuum en de mogelijkheid om de game te spelen in een bijzonder visuele stijl die is geïnspireerd door de originele Game Boy.