Kom meer te weten over de muziek in Xenoblade Chronicles 2
Xenoblade Chronicles 2 is het nieuwe grote avontuur voor de Nintendo Switch. Het wordt uitgebracht op 1 december, maar voor die tijd kun je alvast meer te weten komen over de in-game muziek van Music/Sound Producer Yasunori Mitsuda (PROCYON STUDIO)! We hebben ook een voorproefje van 'Shadow of the Lowlands' voor je, een muziektrack uitgevoerd door het Ierse koor ANÚNA.
Xenoblade Chronicles 2 is het grootste en meest uitdagende project waar ik ooit aan heb gewerkt. Ik werkte uiteraard als componist, maar ik had ook de taak als coördinator voor opnamesessies, producer (budgetbeheer) en sound director. Daarbovenop beheerde ik de agenda’s, controleerde en verbeterde ik de partituren van alle andere componisten (inclusief het afdrukken), had ik te maken met de geluidsbesturing van de Nintendo Switch, enzovoort.
Ik was heel selectief in het kiezen van de muzikanten, en probeerde alles gestroomlijnd te laten lopen tijdens de opnamesessies. Muzikanten van over de hele wereld zijn hierheen gekomen om mee te werken aan dit project: een koor uit Slowakije, een orkest uit Japan, Jen Bird uit Engeland, en de Ierse koorgroep ANÚNA. Dit koor heeft zelfs meegespeeld in een muziekvideo! Er zijn talloze muziekstijlen terug te vinden in de game, dus ook al speel je het dagenlang, weet ik zeker dat het nooit saai zal worden!
Op 9 december 2014 werd ik uitgenodigd door director Tetsuya Takahashi (Taka-san) om mee te werken aan Xenoblade Chronicles 2. Ik was echt laaiend enthousiast! Drie maanden later hadden we een vergadering om de richting van de muziek te bepalen en om vast te leggen welke muziek Taka-san nodig had. Nadat de richtlijnen en de hoeveelheid muziek bekend waren, hadden we een nieuwe vergadering met ACE en [Kenji] Hiramatsu-san om de taken te verdelen. De taken werden over het algemeen gelijk verdeeld, iets wat uiteindelijk een vlotte en goede beslissing bleek te zijn. We wilden namelijk de fans tevreden stellen en het goede imago behouden van de eerste versie van Xenoblade Chronicles.
Elke componist was rechtstreeks in contact met Taka-san om hem op de hoogte te houden van de muziek die door hun werd gemaakt. Voor bepaalde demo’s kreeg ik wel eens een telefoontje van Taka-san om mijn mening te geven. We hadden vaak hetzelfde idee en zeiden dan: “Inderdaad, hier zit nog iets niet goed”. Als Taka-san een demo afkeurt, laat hij op een heldere en duidelijke manier weten wat hij nodig acht. Hij doet dat door zich op te stellen als een componist en zijn woorden zorgvuldig uit te kiezen. Dit maakt het makkelijk om een aanvulling te geven op zijn kritiek.
De eerste keer dat ik van ANÚNA hoorde was door “Deep Dead Blue”, een van hun albums, uitgebracht in 1996. Ik was in die tijd hevig fan van Noord-Europese muziek uit Finland, Ierland en Schotland, én de mediterrane regio. Meestal is wereldmuziek gebaseerd op het instrument dat men in dat land kan terugvinden, maar ANÚNA drukt zich uit met stemklanken, het originele muziekinstrument. Het album “Deep Dead Blue” heeft een enorme indruk op me achtergelaten. Dit koor was niet klassiek, Gregoriaans of Bulgaars... het was een koor dat ik nog nooit eerder gehoord had.
Mijn aandacht ging uit naar de lead singer, Michel McGlynn. Ik droomde erover om ooit muziek te maken met ANÚNA.
Twintig jaar later is die droom eindelijk uitgekomen tijdens de ontwikkeling van Xenoblade Chronicles 2. We hebben vier muziekstukken opgenomen, en eentje daarvan is te zien in de prachtige muziekvideo waar ANÚNA in voorkomt. Het stuk heet “Shadow of the Lowlands” en speelt zich (in-game) af in koninkrijk Tantal. Ik ben er van overtuigd dat je een bijzonder en mysterieus gevoel krijgt tijdens je avontuur in koninkrijk Tantal. Ik wens je veel plezier met het spelen van de game. Ik ben er zeker van dat je er een onvergetelijk avontuur aan over houdt.