Metroid Dread-rapport Vol. 8: De planeet ZDR
Welkom bij het Metroid Dread-rapport! Deze reeks gaat over de nieuwste informatie over Metroid Dread voor de Nintendo Switch en de wereld van de Metroid-serie. Ook krijg je een kijkje achter de schermen bij het ontwikkelaarsteam.
De missie van premiejager Samus Aran naar de planeet ZDR is tweeledig. Ten eerste moet ze achterhalen of de X-parasieten, een soort die in staat is om andere organismen na te bootsen, echt zijn uitgestorven. Ten tweede moet ze uitzoeken waarom de E.M.M.I.-onderzoeksrobots, die oorspronkelijk werden ingezet om naar de X-parasieten te zoeken, opeens spoorloos zijn verdwenen.
Hoewel geen mens ooit voet heeft gezet op de planeet, blijkt uit eerste metingen dat ZDR vergelijkbare planetaire eigenschappen (zoals de temperatuur, vochtigheid, zwaartekracht en atmosferische samenstelling) heeft als de planeet SR388, die Samus in het verleden heeft bezocht en vervolgens heeft vernietigd tijdens haar meest recente missie.
Diep in de planeet vind je omgevingen die zijn opgesplitst in meerdere lagen, elk met unieke eigenschappen en organismen. Overblijfselen van de eens zo machtige Chozo-beschaving zijn over de hele planeet te vinden, inclusief vervoersmiddelen en liften die de gebieden met elkaar verbinden.
Samus ontwaakt in het grotachtige gebied Artaria nadat ze is aangevallen door een mysterieuze en krachtige Chozo-figuur. Dit gebied ligt in het diepste deel van ZDR en heeft omgevingen met lage temperaturen. Het bovenste gedeelte van Artaria bevat enorme hoeveelheden magma, dat wordt gebruikt als de primaire energiebron op de planeet.
Dit aardse, vietpotige wezen woont op ZDR. Het zal Samus niet aanvallen, maar zal schade aanrichten en haar wegjagen als het wordt aangeraakt. Het wordt niet beschermd door hard pantser, dus je kunt elk deel van het wezen schade toebrengen.
Een klein vliegend wezen met een kop die op een grote oogbal lijkt. Zodra hij Samus opmerkt, zal hij haar volgen, op haar richten en haar vervolgens aanvallen met zijn stekelige staart. Ze komen ook voor in zwermen. Door zijn kleine lichaam en behendigheid is hij lastig te raken, maar Samus' breedtestraal is een goed wapen om hem te verslaan.
Dit tweepotige wezen met zware armen is een van de grotere levensvormen op Artaria. Hij sleept zijn armen achter zich aan terwijl hij loopt. Omdat hij in de duisternis woont en is geëvolueerd, heeft een Muzby geen gezicht. Hij heeft een dikke, ruwe huid en een prima uithoudingsvermogen, dus krachtige aanvallen zoals de raket of oplaadstraal zijn effectief. Samus kan ook tussen zijn benen glijden wanneer hij zijn armen opheft om aan te vallen.
"Artaria is de plek waar Samus haar avontuur op de planeet begint. Het is een relatief groot gebied, maar heeft veel deuren die ze aan het begin van de game niet kan openen. Je kunt dit gebied opnieuw bezoeken nadat je meer vooruitgang hebt geboekt en extra vaardigheden hebt verworven, dus het kan een goed idee om die plekken op de kaart te markeren. Je kunt ook screenshots maken met de opnameknop om een soort logboek bij te houden."
Dit is de thuisbasis van het centrale systeem dat de toevoer en circulatie van energiegenererend magma over de hele planeet beheert, dat verschillende faciliteiten aandrijft. Op veel plaatsen stromen hete magmastromen naar buiten. Sommige van de gebieden met hoge temperaturen zijn voor Samus niet begaanbaar met haar standaard krachtpak.
Dit kleine wezen kan over vloeren, muren en plafonds bewegen. Het slaat magma op in zijn lichaam en spuugt het uit wanneer het gevaar detecteert. Het spuwt meerdere magmaschoten uit, wat moeilijk te ontwijken is. Het is het beste om dit wezen van een afstand aan te vallen voordat het zelf in de aanval gaat.