Fire Emblem: Awakening
Maak je geen zorgen als je nog steeds naar houvast zoekt in de wereld van Fire Emblem: Awakening - de oorlog winnen tegen de machten die Ylisse bedreigen is een marathon, geen sprint. Een beetje hulp kan echter geen kwaad en onze handige tips kunnen het tij van het gevecht in jouw voordeel keren.
Laat je niet gek maken… je hoeft je er niet voor te schamen om voor de Newcomer-stand te kiezen! Waar in de Classic-stand je eenheden die verslagen worden uit je lijst van personages verwijderd worden, keren gevallen kameraden terug voor het volgende gevecht in de Newcomer-stand. Dit betekent dat je van het verhaal kunt genieten zonder je al teveel zorgen te maken over het verliezen van eenheden (hoewel het beter is om ze in leven te laten tijdens het gevecht). Dit betekent echter niet dat het spel een lachtertje is! Je kunt jezelf nog steeds een uitdaging geven door de moeilijkheidsgraad op Hard of Lunatic te zetten als je aan het spel begint, omdat de moeilijkheidsgraad losstaat van je keuze tussen Classic of Newcomer.
Het mag overduidelijk lijken, maar een gevecht aangaan dat je niet kunt winnen, is niet erg slim. De Combat Forecast die je ziet voordat je aanvalt, geeft je een idee van hoe een gevecht zal verlopen, maar is niet sluitend: mogelijke ontwijkacties of kritieke aanvallen van je tegenstanders worden niet meegenomen in de voorspelling, dus denk niet dat de uitkomst van een confrontatie vaststaat! Houd ook rekening met de wapendriehoek en hoe het wapen dat je gebruikt je een voordeel kan geven ten opzichte van je tegenstander (zwaarden verslaan bijlen, bijlen verslaan lansen en lansen verslaan zwaarden) en denk aan de zwakheden van je eenheden (vliegende eenheden zijn bijvoorbeeld bijzonder zwak tegen bogen en windmagie). Door zorgvuldig te plannen en na te denken over je acties kun je het voordeel behalen en de kans op verlies minimaliseren!
Natuurlijk verandert het paarse gebied aan de hand van troepenbewegingen en verslagen vijanden. Het verslaan van vijanden voor het einde van je beurt voorkomt dus dat je eenheden het doelwit worden van aanvallen!
Onderlinge banden spelen een belangrijke rol in het gevecht, want je kunt de relatie tussen eenheden versterken om hun prestaties op het slagveld te verbeteren. Positioneer twee eenheden op aangrenzende vakjes en als een van hen aanvalt of aangevallen wordt, zal de ander zijn of haar statistieken een boost geven; hoe vaker ze zij aan zij zullen vechten, hoe sterker hun band wordt en hoe groter de boosts zullen zijn. Banden raken sneller versterkt door twee eenheden te kombineren via de Pair Up-mogelijkheid. Hierdoor functioneren ze als een enkele eenheid totdat je ze weer laat scheiden, maar ontvangen ze voordelen die goed kunnen afwegen tegen het tijdelijke verlies van een krijger.
Een goede manier om eenheden van een laag level snel sterker te maken, is door ze, wanneer mogelijk, overwinningen te laten 'stelen'. Houd ze weg van het front zo lang je kan en gebruik sterkere eenheden om vijanden zo te bewerken dat ze niet veel hit points meer hebben, voordat je je zwakkere eenheid de genadeklap laat uitdelen. De beslissende aanval uitvoeren levert een eenheid meer ervaringspunten op, helemaal als het level van de vijand hoger is dan die van de aanvallende eenheid. Gebruik dit in je voordeel, want sommige aanvankelijk zwakke eenheden als Sumia en Donnel kunnen enorm sterk worden, als je hen in level laat stijgen!
Met Master Seals en Second Seals kun je de klasse van een eenheid veranderen, waardoor ze nieuwe vaardigheden leren. De truc is echter dat je moet weten wanneer je er het beste een kunt gebruiken!
Zoals je misschien al verwacht, worden de vijanden tijdens het verloop van het verhaal steeds taaier, dus is het een goed idee om de levels van je eenheden zoveel mogelijk te blijven verhogen. Dit kun je doen door zijmissies die op de kaart verschijnen te spelen of te vechten tegen de Risen die opduiken op lokaties waar je al geweest bent. Daarnaast kun je de aanvullende contentmissies (die je kunt spelen via de Outrealm Gate die verschijnt na een aantal verhaalmissies uitgespeeld te hebben) steeds weer opnieuw blijven spelen om ervaringspunten te verdienen en je eenheden in level te laten stijgen.
Als het helemaal mis loopt, kun je gebruik maken van de resetfunctie! Mocht het allemaal niet lekker lopen tijdens een gevecht (helemaal als je in de Classic-stand speelt en je een van je beste of geliefde eenheid verliest), kun je tegelijkertijd L, R, en start indrukken om terug te gaan naar het titelscherm, met je laatst bewaarde bestand onaangetast. Zo kun je het opnieuw proberen en het anders proberen aan te pakken, om de overwinning te verzekeren!