Putting Our Heart And Soul Into Those Sixteen Games
All of the games in Game & Wario, including multiplayer ones, are designed to be played using the Wii U GamePad alone, rather than the Wii Remote. What led you to take this approach?
This originated in the initial idea of having this game pre-installed on the Wii U console, as not every Wii U user will have a Wii Remote.
Then as development proceeded, it was a little like Columbus’s egg10. We discovered that there’s a whole range of ways to use the Wii U GamePad, which enabled multiple players to take part. The GamePad is incredibly versatile, and this was a major factor in the sheer amount of ways to play we came up with. For starters, you have a large touch screen...10. Columbus’s egg: a discovery or idea that, once realised, seems simple or obvious. It originates from a story about explorer Christopher Columbus, who challenged a vocal critic to stand an egg on its tip. The critic believed it was impossible, until Columbus struck the egg’s tip, flattening it and allowing the egg to stand upright with ease.
That’s right. And you’ve also got an accelerometer11, a camera, a microphone... It really has everything. So during the process of developing this game, we would constantly be thinking about how we could make full use of the GamePad’s functionality. Whatever idea we came up with, it seemed possible to create it. We were constantly trying to come up with completely original ideas, things that had never existed before.11. Accelerometer: An electrical circuit element that can detect changes in speed.
Looking at the 16 different games, it’s not as if there is one unifying thread that runs neatly through them all.
We were always conscious of wanting to make the games distinct from each other. As we were using WarioWare as the container which would hold all the games, we wanted to highlight the fact that each game had been created by a particular character. Up to now, WarioWare titles have always been about quick-fire responses, but this time round...
That’s why each game has so much content. The games included in this title are different from the usual WarioWare microgames. You’ve put a great deal of energy and effort into each one.
The image that we had in mind was that of the old Nintendo Entertainment System game boxes. The front of the box would always be adorned with a gorgeous image, but then when you came to play the game, the actual graphics would look rather limited in comparison.
What we were trying to capture was that fun feeling, when you sensed the gap between these images. That’s why we gave designers the freedom to come up with their own graphics, all of which were quite distinct.
There are even pictures of things that don’t actually appear in the game itself!