Thank you.
There’s plenty of excitement still in the air following the Last Story presentation1, and this evening I am lucky enough to have the opportunity to speak to both Sakaguchi-san and Takahashi-san. Thank you very much for joining me. 1The Last Story presentation took place in the UDX/Akiba Square in Akihabara, Tokyo on 27th December 2010. The presentation was given by Hironobu Sakaguchi. See here for more details about the presentation (only available in Japanese).
Sakaguchi-san, I was able to make it here from Kyoto today a little ahead of schedule, which enabled me to join you. I’m sorry if my impromptu appearance caused you any trouble! (laughs)
No, no! It’s fine! Nothing beats the excitement of doing something live, right? (laughs) As soon as it ended, I watched it again on the Internet and I could really see how nervous the four of us were when you joined us up on the stage. (laughs)
No, I really thought your acting skills were something else. I knew this interview was taking place today, so I thought the whole thing was pre-planned. But it all looked really genuine. It was very impressive! (laughs)
Look, none of us are professional actors! (laughs) Now, I gathered before we began this interview that you haven’t seen each other for quite a while. I know that you both worked together at Square2, but I’d like to know how long it has been since you last met. 2Hironobu Sakaguchi oversaw the Final Fantasy series (from FFI to FFX-2) at Square, now Square Enix, while Tetsuya Takahashi worked on Final Fantasy IV to VII, with responsibility for graphic design.
What year did you leave Square, Taka-chan (Takahashi)? (Editor’s note: Sakaguchi is referring to Takahashi as “Taka-chan” indicating friendliness and intimacy.)
Back then, Taka-chan was the top graphic design man in the FF team. You started work on the series from FFIV3, right? 3Final Fantasy IV was an RPG first released for the Super Famicom in Japan in July 1991.
It was just at that time when people started to take note of the quality of the graphics of the Final Fantasy series. It was a period when the leaps that were being taken technologically on video game hardware meant a dramatic raising of the bar for realistic graphics.
That’s right. It was just at this point that Taka-chan joined us. I’m really grateful for all you did for me back then! (bows)
Let me think... Well, back then there was still a culture of gaming on home computers and I had been a fan of titles Sakaguchi-san had been responsible for, such as Cruise Chaser Blassty4. So I thought of him as someone who had created games that I had spent a lot of time playing. 4Cruise Chaser Blassty was an RPG developed for the PC-8801 and released in Japan in April 1986.