While going through the process of trial and error in making the Wii Wheel, you had lots of people hold and evaluate it. Does anything from that process stick out in your mind?
When we were recording, we realised it was good to have the voice actors actually play the game.
This time, Miis appear as players, so we hired four male and four female voice actors. One of the female actors said that, while she does have a driver’s license, she doesn’t drive very much because she isn’t very good at it. She said this game was no problem, though. That was when I knew the game was going to be a success.
The day after we sent the Wii Wheel to one of our overseas subsiduariarys, we got an e-mail right away asking if we could make it the game compatible with the controller for the GameCube, and wanted to know how the controls would be for the drifts and mini-turbos.
I told them not to worry because we had, of course, decided early on to make it compatible with the GameCube’s controller, and because once they used the Wii Wheel they’d see how fun it was.
Absolutely. That’s why we decided to show characters holding the Wii Wheel on the package. We really want people who think of conventional controllers as being difficult to try it out. When we made Mario Kart DS, my parents tried to play it together with their grandchild, but it was difficult for them to use the +Control Pad. They were saying, “This is hard!” I thought that was really too bad... It really drove home the need to make it even more user-friendly. So the Wii Wheel is a perfect fit for a broad audience.
But people who are used to conventional controllers will try to use the GameCube Controller or the Classic Controller in order to win matches or score good lap times, wouldn't they?
Yes, so we came up with a way of addressing that. We provided an incentive for using the Wii Wheel. When you battle someone you don’t know, and in the rankings as well, a Wii Wheel icon appears to the right of your nickname on the screen.
When someone using the GameCube controller gets passed by someone with the Wii Wheel icon, they’re really chagrined. But just like with the Mii Contest Channel for contests, where the number of parts for faces are limited, it’s more fun when there are restraints. When you can get a great time using the wheel, you’ve got a lot of bragging rights.
We spent long hours testing the game. Some of the staff members only use the Wii Wheel while they’re playing, and those people have climbed rather high in the rankings. And when you continue to use the wheel, you get a little treat... The wheel icon is white at first, but it changes to gold. We call it the Golden Wheel.
And if you cheat on the Wii Wheel by using a different controller, the icon will revert to white. Now, although the Wii Wheel is the main attraction, the motorbikes are also the main attraction.
To be honest, there may have been some influence from my own hobbies. I love BMX bicycles and snowboarding. When we made the game for the DS, we wanted to put in some elements of extreme sports12 so the players could do some rough riding, but it was difficult to achieve in a handheld game. That’s why we decided to make it happen for the Wii.