It sounds like a lot of new features have been packed into Mario Kart Wii, even in areas that can’t be seen.
Since there were things we weren’t able to do using Wi-Fi for the DS game, motivation among the staff members was very high.
There was a lot that we couldn’t put in the DS version, but the effort to have matches using LAN cables13 in the GameCube version also laid an important foundation. 13 LAN matches: By connecting the GameCube to a broadband adaptor and using multiple monitors, play became possible for up to eight people in single player mode and sixteen people in multi-player mode.
So the fundamental research from the GameCube’s LAN matches proved extremely useful in making this game.
That’s right. Even while everyone had been saying from the start that making online battles for games like Mario Kart would be difficult, the staff in charge of it gained confidence.
That’s why we decided to tackle something new like time trial rankings in addition to matches. But Iwata-san wondered what the point to being told you’re ranked 80, 000th would be, and we felt the same way.
I remember that was brought up in one of the meetings during the Wi-Fi Connection’s development process. Something we needed to tackle with Wi-Fi matches and rankings, was how only a few strong players would be happy, among thousands of others who couldn’t become champions. You wanted to avoid that. This was discussed since the time we started development of the Wi-Fi Connection. So for Mario Kart Wii we tried something new.
So we put the rankings on a distribution map. The Miis would stack up depending on their times, and you could now see where you place in a glance.
Instead of being told you’re ranked 83,431, it’s much more rewarding to be shown how many people around the world are playing at your level.
Also, you can easily see how you compare in global and national levels, and even with your Wii Friends. And a family of four can have fun as well. You can switch over to view the standings for those four members. For example, I can tell at one look the difference between me and my son’s times.
Matchmaking. As I mentioned earlier, there was a tendency with the DS version for one’s opponents to gradually decrease in number. This time up to 12 people can play each other, and new players can join your match after each race. In other words, if six people are in the first race, then even if two of them drop out in the next race, new players can participate for an eight, or even a twelve-player match.
That’s right. When you want to join players who are already playing, you can watch a live broadcast of the race going on at that moment.