It’s Fun Just to Watch
Thanks very much for joining me today, Sonobe-san. Now, you and I are part of the same generation, and it feels to me like we’ve both been making games together right from the very early days of the video game industry.
That’s right. Back when you were working at HAL Laboratory1 we used to visit spas together, didn’t we? (laughs)1. HAL Laboratory, Inc.: A software developer that has worked on the Kirby and Smash Bros. series, among others. Nintendo president and CEO Satoru Iwata worked as president for HAL Laboratory.
Ah, that takes me back... But we’re here today to discuss Nintendo Pocket Football Club.
At the same time, it would seem a shame not to ask you about some of your previous work. In any case, I’m very much looking forward to today’s discussion.
Now, over the years you’ve taken the sports simulation genre as your foundation and developed a lot of innovative games about baseball, horse racing and football.
I wonder if you could tell us about your introduction to the world of video games.
Well, naturally it all started with Breakout2. Arcades back then had nothing but pinball machines, so when that game appeared... well, it made quite a splash. 2. Breakout: An arcade game developed by Atari Inc. (now Atari Interactive) in which the player uses a paddle to hit a ball and break the blocks at the top of the screen. It first appeared in Japan in the late 1970s.
In arcades at the time, you would only find mechanical game machines. To suddenly have something with a television monitor was a completely new development in entertainment.
That’s right! (laughs) But I was a secondary school student back then, so I didn’t have two-100 yen coins to rub together. Instead, I would just stand and watch everyone else playing.
You’d get players who were so good that the game would just go on and on. But there was something about just watching that was fun.
So when you had your first experience of video games back as a secondary school student in an arcade, what impression did you get?