Well, I am a little nervous. (laughs)
Today, I am going to hear stories about the Punch-Out!! series. It may sound odd to call them this within the company, but some very special guests have joined us this time. I think Tanabe-san, who made the Wii version of Punch-Out!! might be feeling a little uncomfortable. (laughs)
(laughs) Initially the game Punch-Out!! was born as an arcade game. Takeda-san from the Integrated Research and Development Division made the game and Miyamoto-san drew the artwork. We made two arcade games and Wada-san took over when they were to be ported to the Nintendo Entertainment System (NES) and Super NES later.
Twenty two years have passed since the NES version of the game. And now Tanabe-san has just worked with Next Level Games Inc.1 in Canada to make a Wii version of Punch-Out!! And since we are on the subject, I think I would like to start by asking what led to the Punch-Out!! series being created? 1 Next Level Games Inc.: A Canadian software development company that created Super Mario Strikers (Nintendo GameCube) and Mario Strikers Charged (Wii).
That’s right. He started making video games even before (Gunpei) Yokoi-san2. 2 Mr. Gunpei Yokoi (1941-1997): When he worked at Nintendo, he was involved with such game hardware as the Game & Watch and the Game Boy, as well as other projects like ROB the NES robot and Dr. Mario.
I wish I could say this better, but I think almost everyone’s impression of you is that you’re very much a hardware person. Takeda-san has been working in home console hardware for the past several years and I think most people would be very surprised if they heard that you used to make software. To start, could you tell me how it was decided to make the arcade version of Punch-Out!!?
There were two key reasons. We made Punch-Out!! around 1983, so this story took place about 26 years ago, and at that time Nintendo was making a variety of coin-operated arcade games. However, we had an excess of televisions in stock to use for monitors.
The Donkey Kong3 series was selling well and we just kept buying monitors for it at the same pace. 3 Donkey Kong: Arcade game released in 1981.
So you’re saying that there were a lot of excess televisions that had been purchased based on the estimated demand for arcade games.
That’s correct. So we were given this proposition: Create a new arcade game that uses two televisions.