Yes.
Now let’s move on to a totally different topic. To an outsider at last year’s E3, it seemed as though Splatoon was already complete.
It’s taken about ten months from then to get to where the game is now, but I think there were a lot of people who were dying to play the game after E3. What were you all doing for ten months?
Right. At E3, we only had one weapon. We only had one stage, and only a mock-up of the sequence14. So when we returned from E3, our big issue was figuring out how to turn all that into a product.14. Sequence: The order of things. In this case, it refers to the order in which the game progresses.
At E3, we already had the heart of the game, which was “it’s fun to shoot ink”, and “it would be fun to turn that into a turf claiming game,” and we also had the play cycle of strategising. But it wasn’t something that would keep people playing yet. We decided we needed to add another larger cycle to this, so we made all sorts of things.
We also took a lot of time to test out the stages, with help from the people at Mario Club15.15. Mario Club Co., Ltd.: Debugs and tests Nintendo software which is under development.
If a stage was unbalanced, and there was even a slight advantage in strength, it made for a big discrepancy between players, and ruined any chances to turn the battle around.
And there’s a real sense of accomplishment when your strategy pays off. If you work hard on something and it doesn’t bring results, you get sick of it.
So it was sort of like a maths problem. If we added a single weapon, it was not a simple addition as we had to adjust all sorts of other variables, like a maths problem, and we did that right up until the game was completed.
We also made a single-player mode called Octo Valley 16 for players who had never played competitive games before and were hesitant to start right off competing online. If you play in Octo Valley for a while, you’ll learn battle techniques.16. Octo Valley: A one-player shooting mode where you fight alone against the Octarians (the octopus army).