Performance of Big Band-style Tunes
Now then, I hear you had a really rough time getting approval for the orchestral recording from Miyamoto-san when you were making the previous game. How did that go this time?
We were very timid about approaching him this time, too. Since we'd done the same thing for the previous game, you'd think he'd give us the OK right away; on the other hand, though, since this was a sequel, we were also worried he'd say, "Why don't you just use the property we had made for the last game?" So first, in order to show Miyamoto-san how well the music from the previous game had gone over, we made up some presentation materials for him.
You put together material to illustrate just how much value there was in an orchestral recording, you mean?
That's right. We took two days to make up the materials, then gave them to Miyamoto-san and told him to read through them first. Then we said, very timidly, "We'd like to make an orchestral recording this time, too", and, without missing a beat, he said "Sure, why not?" Just like that. "We did it for the last game, so I'd guess the players are looking forward to it, too", he said. Then, since he'd told us, "In that case, why not?", we said, "Great. Then we'll take these materials back with us," and headed back to our work stations!
I see (laughs). To begin with, I think the concept was rooted in the fact that this game had a good, solid foundation in the first game, and that foundation hadn't been entirely used up; since that was the case, building something new on top of that foundation would let you create something even more appealing. I bet Miyamoto-san was thinking that, since this had turned out to be a good idea for the last game, of course you'd do it again this time.
It's clearly different from the orchestral music. I’d say there's something a bit nostalgic about this piece, as though you can feel the current of previous Mario games running through it.
Well, during the previous "Iwata Asks", I said something like "I really meant to write more songs, but I didn't get many".
So this time, I was in charge of five songs, but after the fact, I thought I'd been given tough topics for three of them: the Yoshi tune we just played (Yoshi Star Galaxy) and the song that plays on Starship Mario, plus the one for Bowser Jr.'s fortress. I thought it might be a subtle revenge from Yokota-san, because I'd said that.
Since Yoshi makes a new appearance in this game, I thought if I wrote the tune myself, it would probably just turn into an extension of the Super Mario Galaxy music.
So you thought bringing in someone other than yourself, with different tastes, would make Yoshi stand out more.