When did you first become aware of Wii Fit?
If I’m being honest, my awareness at first didn't go beyond the level of thinking: "Oh, so they’ve brought out something like that now."
So that’s about two years ago. When I first became strongly aware of Wii Fit, it was around October or November of 2008. At that time, the Nikkei newspaper wanted to do some research on the theme of weight gain over the New Year holiday, and that was the first time I came into contact with Wii Fit.
It’s only about 10 months since I decided to do my own research on Wii Fit, but from the first time I tried it out, I feel I became very closely involved in it right away.
I wasn’t simply doing research, but I was also working with people who were actually at high risk of a variety of lifestyle diseases including obese people, so I had a lot of opportunities to tell them what kind of exercises would be beneficial for them. It was then that I realised just how many people there were who, as you mentioned a little earlier, were aware that they should be doing exercise, but just couldn’t seem to bring themselves to do it. So I was constantly facing these people, asking myself what exactly I should be saying, and in what way I should be expressing myself, so that my words would resonate with these people.
Then when I turned the power on to start Wii Fit, Wiibo5 says a lot of things like "Oh, hello there. It's been a while!" or “You’re really giving it your all!” or “You’re starting at this time?” 5 Wiibo is a character who appeared in Wii Fit and was an anthropomorphic Wii Balance Board. Wiibo was very flexible in his movements and offered a range of advice to the user.
Well, he said lots of things like that and what Wiibo was saying really wasn't all that different from the kind of things I'd been saying. (laughs)
I thought: “This has really been put together well!" (laughs) But I guess that because Wiibo knows exactly when you've used the Wii Balance Board, how frequently and for how long, he can say the appropriate thing at the right time.
We basically share the same golden rule when it comes to instructing people. It’s vital to assess each person individually, gauge their strength, take account of what kind of activity they've been doing and what their situation is and then give that person a particular type of advice. In other words, the assessment and the advice should come together as a kind of set.
With Wii Fit, you could weigh yourself daily, measure your physical strength and have your physical age calculated, while it also recorded the amount of time you’ve spent on the Wii Balance Board. Based on the results of that assessment, Wiibo would then speak to the user and give them feedback. For these reasons, my first impression of Wii Fit was that it was a tool that gauged the most up-to-date personal details as well as giving encouragement aimed specifically at the user.