Firstly, thank you very much for coming all the way to Kyoto today.
I should explain that Dr Miyachi of the National Institute of Health and Nutrition1 was kind enough to act as an adviser for Wii Fit Plus. 1 The National Institute of Health and Nutrition was established by Japan’s Ministry of Home Affairs in 1920. It is an official body charged with improving standards of public health by conducting research and carrying out surveys concerning the health of the Japanese population, their diet and general levels of nutrition.
I was involved in the latter half of the software's development, and we actually used Wii Fit Plus in order to measure the exercise intensity2 of each training so that the users would know how many calories they’ve burned off, and we also gave a number of advices on how to combine the different trainings. 2 This refers to the ratio of heart rate calculated either during or immediately after training exercises to maximum heart rate. It is expressed as a numerical value that people can use as a way to measure their physical capabilities.
I would like to ask you to talk in detail about that a little later in the interview, if I may. To start with, can I ask you what kind of research you have carried out up to now and how you ended up doing your current research?
Okay. Well, I graduated from the National Institute of Fitness and Sport in Kanoya3, the only national university specialising in physical education. When I was a high school student, I had wanted to be a P.E. teacher and applied for that university, which had just been founded that very year. 3 The National Institute of Fitness and Sport in Kanoya City, Kagoshima Prefecture, Japan, is a national university specialising in physical education founded in 1981.
I’d say that while that level of passion in the education you were given meant you were incredibly lucky on the one hand, it probably also served to pull you in a different direction from your original dream to be a P.E. teacher! (laughs)
Out of interest, when you were playing rugby, to what degree was your training - and the world of sports in general - scientific in nature and how much was psychologically-based training?
Well, when I was a high school student, there was a period when I was actually a committed member of the volleyball team. School sports clubs at that time were basically focussed on showing grit and determination.
So you wouldn’t be allowed to drink water while you were training, for instance?
I think that was probably a positive thing for me. After entering university, I had opportunities to experience training based on scientific research, so I was able to see how the exercise I was doing was scientific and theoretically-grounded. Then while I was gaining more experiences of this nature, I went on to do a Master’s Degree and began to study what kind of changes people’s bodies went through during physical training. When I finished the Master’s Degree, I went to Kawasaki University of Medical Welfare4 in Okayama Prefecture. It was originally the Kawasaki Medical University and focussed on medicine, but a Health and Physical Education Department had just been set up and again I found myself among the first year of students there… 4 Kawasaki University of Medical Welfare is a private health and welfare university which has its main facility in Kurashiki City in Okayama Prefecture, Japan. It was established in 1991.