Easy To Hold With Both Hands
So while you were engaged in a bitter struggle with the gyro sensor, tell me how you decided on the shape that the Wii MotionPlus accessory would take.
The first thing we thought of was naturally how comfortable it would be to hold. That was why we chose to make it as compact as possible. But in the end, to prevent the Wii Remote slipping from players' hands when they are waving it energetically, we slightly expanded the bottom to give it a kind of skirt shape. On top of that, safety considerations led us to combine Wii MotionPlus with the "Long Jacket".
The idea of combining them to ensure safe usage was something that came about after E3 2008, wasn’t it?
That’s right. But the prototype we put together at that point had a skirt shape with a very gentle curve, meaning that it could become detached very easily.
And from the point of view of maintenance and repairs, we were unable to use any adhesive to secure it.
That’s why we made the skirt wider so it was a kind of flange shape such as you would get when fitting a car tyre to a wheel. That’s how the final shape ended up like this.
By making the skirt wider, it makes it much less likely to slip out of your hand when you shake the Wii Remote vigorously. This was a very important consideration.
That makes sense. And out of interest, what do you make of the fact that the length of the Wii Remote has increased?
I think that games where you hold the Wii Remote with two hands, such as golf and baseball, have become a great deal easier to play.
Though with the original Wii Remote, there were players who swung the bat using only one hand! (laughs)
So while the electronic engineering team were doing battle with the gyro sensor, the mechanism design team also had some awkward problems to contend with.