Using The Two Screens
Now I’d like to ask you about the main topic for today: ZombiU. Who would be the best to explain how it all started?
You’re referring to Killer Freaks24? 24 Killer Freaks: Refers to Killer Freaks From Outer Space, an FPS game announced by Ubisoft at E3 2011 that saw players fight against evil aliens.
Oh, you know about Killer Freaks? (Laughs) I’d like to come back to that a little later though!
We started by doing a lot of prototyping and research. We wanted to understand what Nintendo was trying to do with Wii U. At first the design of the hardware was still changing and the development units still needed work, so we had to find it out by ourselves.
So we had lots of prototypes and decided early on that we could use the Wii U GamePad to create a new kind of FPS for hardcore gamers. We thought that the screen and gyroscope25 on the Wii U GamePad would give gamers a new way of playing an FPS game. We also thought that having a second screen that other players couldn’t see would give us a new approach for multiplayer, especially asymmetric gameplay. This was the Killer Freaks game we showed at E326 2011. The enemies in the game were strange creatures based on the Rabbids2725 Gyroscope: A sensor that can detect angle and rotation speed.26. E3: Short for Electronic Entertainment Expo. A video game trade show held annually in Los Angeles, California.27 Rabbids: Comical rabbit-like characters created by Ubisoft, first seen in Rayman Raving Rabbids.
So this was kind of an experimental approach where you redesigned the Rabbids for more hardcore players?
Right. At that point we hadn’t actually decided whether we were going to use those characters, but we wanted to surprise people with these strange looking Rabbid-like creatures.
One of the jokes we had on the team was that we knew that the Rabbids and the scream they make can really annoy some people. So the idea we had was to give players the opportunity to really trash and destroy the Rabbids.
Being able to shoot the Rabbids in that prototype allowed those people to work of some stress!
What was really interesting was that the more we were prototyping with the Wii U GamePad, the more it became clear that the game didn’t really call for a fast-paced experience.
My impression of FPS games is that you can’t take your eyes off the screen for even a moment. But when you created a gameplay style that uses the Wii U GamePad, that was no longer the case, was it?
That’s right. We managed to create an experience that’s just as thrilling, despite not placing an emphasis on speed. We already had experience at including survival elements into the story rather than creating a pure action game from when we made King Kong28, so the whole team could understand the appeal of such a game.28 King Kong: A survival action game based on the movie directed by Peter Jackson, who is famous for movies such as The Lord Of The Rings. The Nintendo DS version was released in Europe in November, 2005.