Under development
In turning it to 3D, I was able to get a clear grasp of aspects that I wasn’t very aware of before. For example, what I thought was a tail would turn out not to be, or I’d start to offer instructions about a whisker only to be told it was a horn! (laughs)
The Pokémon have always expressed the full diversity of the animal world, so modelling was pretty tough.
In this game, however, each player has his or her own favourite Pokémon, so you have to pour an equal amount of energy into all of the many Pokémon.
It sure is! (laughs) But we’ve been doing that for years, so it’s basically standard procedure.
In January this year, when we announced the first Pokémon Direct2 broadcast, a lot of rumours were flying around until the moment it was released, such as, “Is the new game going to be called Pokémon Rainbow?!” (laughs)2. First Pokémon Direct: The titles Pokémon X and Pokémon Y were revealed in the Pokémon Direct, which aired on January 8th, 2013.
I can remember like it was yesterday how strong the response was when we announced the actual titles, with people surprised and saying it was unexpected. Why did you decide to call them Pokémon X and Pokémon Y?
Exactly. We may think differently, but we all live on the same planet, so everyone eats, sleeps and goes about their business day after day, just like everyone else.
So the theme this time is that even if languages, cultures and mindsets are different, even if the surrounding environments are different, they overlap somewhere.
But until now, the series titles have been colours, like Pokémon Red Version and Pokémon Blue Version3, or gems like Pokémon Ruby Version and Pokémon Sapphire Version4, so when you decided to suddenly go with single letters of the alphabet this time, weren’t some of the staff uneasy and wondering whether it would be all right?3. Pokémon Red Version and Pokémon Blue Version: The first games in the Pokémon series released for the Nintendo Game Boy system in Japan on February 27th, 1996. They were released in Europe on June 10th, 1999. Pokémon Blue Version was called Pokémon Green Version in Japan.4. Pokémon Ruby Version and Pokémon Sapphire Version: Games released for the Nintendo Game Boy Advance system in Japan on November 21, 2002. They were released in Europe on July 25th, 2003.