Running through The Shake Dimension
The staff at Nintendo Online Magazine in Japan sat down with the developers of Wario Land: The Shake Dimension to discuss Wario’s latest adventure. The following is a transcript of that interview. If you missed part one and part two, click the links to give them a read.
Kentaro Sei, planning: As mentioned earlier, each stage has objectives called missions. One unique aspect of this game is that there’s only one goal, but including the missions, there are multiple objectives. That means you can enjoy playing the same stage over and over again. You can reach the goal just playing the usual way, but the game presents a greater challenge once you try to complete the missions as well. The stages have been constructed so that everyone from novices to experienced gamers can enjoy them.
Nobuo Matsumiya, assistant director: We put a lot of thought into construction of the stages. Partway through development, parts of the game were quite difficult even in the opening stages. In order to make the game enjoyable to players new to platform games, in the end we decreased the difficulty of the opening stages.
Sei: Another rewarding challenge is time attacks. In the latter half of the stages, after you rescue a character named Merelda, a countdown begins. Then it’s like a race game, requiring split-second reflexes. There’s one hidden stage called Lowdown Depths where the time attack is pretty intense.
Tadanori Tsukawaki, design director: We played that a lot during development. (laughs) Matsumiya-san was knocking out the most incredible times. We were all like, “That’s impossible! How did you do that?”
Sei: One characteristic of the game is rescuing Merelda and then returning with her. That is perhaps the most challenging, yet rewarding, aspect of the game.
Sei: Yes. We outdid ourselves and later had to make them easier to find because the most important thing is giving players an enjoyable game.
Takahiro Harada, producer: When you think, “Maybe I should go that way,” and then it works out the way you thought, it feels really good. We had that in mind when designing the stages.
Sei: Also, there’s the element of collecting treasure. We came up with that one night when we camped out at Tsukawaki’s house. Including dead-end ideas, we came up with about 100 ideas that night gathered around the hot pot.
Tsukawaki: We were talking, and eating, and drinking—and drawing—until morning. (laughs)
Sei: Tsukawaki draws really fast. Almost faster than we could come up with ideas. We kept going until about five or six in the morning, with guys passing out along the way. (laughs)