Nintendo Online Magazine: The way Wario moves is rather distinctive.
The staff at Nintendo Online Magazine in Japan sat down with the developers of Wario Land: The Shake Dimension to discuss Wario’s latest adventure. The following is a transcript of that interview. You can click this link to read part one of the interview.
Etsunobu Ebisu, producer: In addition to designing a platform game with simple operability, we thought about what direction to take regarding visual elements such as backgrounds. (Producer Takahiro Harada) and I exchanged ideas for a while, and eventually settled on the current style.
Takahiro Harada, producer: One of our goals this time was to create the ultimate 2D game.
Tadanori Tsukawaki, design director: When (director Madoka) Yamauchi proposed using entirely hand-drawn animation for visuals, I was hesitant. With hand-drawn animation, making changes is hard.
Harada: With a 3D Wario made from polygons, it’s easy, for example, to change the shape of his beard a little. With traditional animation, there would be hundreds of frames showing Wario, and you’d have to change them all. For backgrounds, to change the position of an object even a little, you can’t just replace one part—you have to change the whole thing.
Tsukawaki: In the beginning, I was worried, but as we progressed, I thought, ‘This has impact!’ First the animators provided us with line drawings. We used those to run the game, and even with just the line drawings the movement looked good. It had a warmth you don’t always get with polygons.
Tsukawaki: It depends on the particular movement, but for one action, about 30. For Wario alone, there were over 2000. For the enemies, there were about 6000, including the ones we eventually cut. We had to digitalize all of those to be plugged into the software. (Program director Koichi) Yagi put a lot of effort into that.
Koichi Yagi, program director: I’ve been a programmer for a long time, but it was my first time to make a game with so many patterns. Like Tsukawaki said, there were about 2000 for Wario—about 200 separate actions. Those are stored in memory, so they can be displayed at any time. It took some clever programming to achieve that.
Yagi: The backgrounds don’t repeat, so the volume for scenery was greater than I’ve ever seen. It was so big that the scenery alone would have filled up the GameCube. It wasn’t easy to pack all that in.
Ebisu: Early on we considered making the game in 3D. Based on past experience making platform games, I knew the amount of work involved in hand-drawing everything from characters to scenery would be tremendous. Way back when, it was something you dreamt about, but never actually achieved. This time, however, we decided to give it a shot.
NOM: (Animation companies) Production I.G and Kusanagi were involved in design, right?
Ebisu: That’s right. We thought we should request help from animation companies who would have more know-how. Production I.G helped with character animation and the opening and ending sequences, and Kusanagi helped with the backgrounds.