NIH_BasicPose_Sonic00.jpg
From his seminal 80s adventures to his athletic escapades with Mario at the Olympic Games, Sonic is set to return for a fast and frenetic comeback! Sonic Colours for Wii and Nintendo DS sees the blue hedgehog return to doing what he does best – but he gains some exciting abilities to use on his latest high-speed, full-octane quest to defeat Dr. Eggman.
Nintendo of Europe: Could you describe for us a little of the setting and background story of Sonic Colours?
Takashi Iizuka: The games are set in this fantastic world, which is something that’s really big news for a Sonic title - often the levels are more realistic. Something we’re doing for this title that’s pretty unusual is we brought in some American writers to help with the story. This was done for several reasons: to help make it more accessible to the Western audience but also to create a story that’s funny and interesting for adults as well as accessible for children.
The story goes that Dr Eggman, Sonic’s arch nemesis, has created a massive theme park in space. In order to do that, Dr Eggman has captured various small planetoids from around the galaxy and tied them together with energy chains. Living on some of these planetoids is an alien race of energy beings known as Wisps and Dr. Eggman is using them as part of his mysterious plans in some way.
TI: The Wisps are energy beings that have strange powers and there are many varieties of them that are different colours. By touching them and absorbing them Sonic is granted different powers depending on the Wisp he touched.
The Cyan Wisp gives the first colour-associated power. By freeing the Cyan Wisp, Sonic absorbs it and is able to use the Cyan Laser power. One use of this power is to defeat enemies quickly and move instantaneously across the level.
Another power is obtained by absorbing the Yellow Wisp – with this Yellow Drill power Sonic can drill underground. For the first time, not only can Sonic run across the surface of the world but also drill down beneath and discover objects and hidden areas. So through using these colour powers Sonic can do all kinds of new things. You might not be able to see anything but if you use the Yellow Drill power to explore you could find a 1-Up item and access an alternate route. Throughout the design of the stages we’re really trying to reward the player for exploring and experimenting.
By saving and absorbing Orange Wisps, Sonic earns an “Orange Rocket” colour power which allows him to fly straight up like a rocket. Using this ability enables Sonic to reach places too high for him to jump onto, and also to find routes that you can’t normally see.
Pink Wisps are Wii-exclusive Wisps, and they give Sonic a colour power called “Pink Spike”. With this ability, Sonic can stick on to anything. With the sharp spikes, Sonic can stick onto vertical walls, ceilings, but also the spikes which normally damage Sonic.
As for Red Wisps, they are Nintendo DS-exclusive Wisps which give a “Red Burst” colour power. Like the name “burst” suggests, this is a colour power which is surrounded by fire. Not only does this destroy enemies, it also allows Sonic to fly by using the momentum generated from the explosion. Some stages feature gimmicks utilising the fire from the colour power.
All the colour powers will have multiple uses and players will have a lot of fun experimenting and finding good uses for these colour powers. For example, when players first play through a stage, they’ll be able to see rings underground and be wondering how to access them, but when they get the Yellow Drill power they’ll realise. And if they try to use it underwater they’ll see it allows them to move quickly underwater like a torpedo.
Another example is the glowing crystal rods you see in some levels. When players get the Cyan Laser power they may learn that if they shoot the laser at the rod it will open up a kind of “light cable” route that is shorter and will take them through the level. With the Cyan Laser power not only can you decide when you want to use it, but also the direction to use it in. You can use it to take out enemies but also bounce it off walls to try and find hidden areas. One unique part of the level design is that there’s a huge number of multiple paths – more than in other titles.