CI7_WiiUDS_SwordsAndSoldiersII_Portrait.jpg
Nintendo of Europe: Please introduce yourself for our readers, and explain your role on the team for Swords & Soldiers II.
Robin Meijer: My name is Robin Meijer, I’m a producer at Ronimo Games and I work on Swords & Soldiers II. That basically means I arrange a lot of stuff; I prepare things, talk to press and so on. My colleagues are all back home at the moment, working hard on the game.
NoE: What does someone who’s completely new to Swords & Soldiers II need to know about the game? Sounds like a sequel!
RM: It is a sequel! Well spotted! (laughs) Swords & Soldiers II is, at its very core, a 2D side-scrolling real-time strategy (RTS) game. We’re working on a really cool and diverse campaign for it, and we also really want to have an awesome local multiplayer experience.
NoE: It’s a real-time strategy game, but are there elements of other genres such as tower defence in there too?
RM: Well, you can build towers in the game, and you usually want to defend them, so that’s a bit like tower defence! But it’s mainly about building your units, who walk automatically. Normally in an RTS you go around clicking everything the entire time, but in Swords & Soldiers you build your unit and they start walking, and when they encounter an enemy they’ll start swinging their axe, or throwing their spears, and just generally start clobbering each other. They know what to do! And compared to other RTS games, it’s a lot more relaxed way of playing; if you make your army, you can just watch them go and do whatever they do, rather than, “Oh I have this super army that I have to micro-manage, and I also have to micro-manage my base, because it might not work and then I need another army as well.” So it’s a lot more fun to play - it basically takes out all the nasty and annoying bits from real-time strategy, and leaves the fun parts.
RM: Yeah, it’s colourful, and we hope that it’s funny. It’s not too serious – there are no grey space marines shouting away and bleeding out, it’s just happy Vikings fighting demons. Because that’s what Vikings do, and they battle demons because they also like to fight. And there’s a third, super-secret faction, that also fights. It’s what they do! And it’s a little bit comic book-style, which is kind of turning into the Ronimo vibe.
RM: Yes, there are barbecues! The original game was all about barbecues, and the sequel does have barbecues, just as a part of the game. But I think barbecues are a perfect example of how we approach the game: it’s a serious game, but it doesn’t take itself too seriously. Why have a super-serious game about killing everyone and angry stuff, when you can also be like, “Hey, there’re demons on my golf course! That’s not cool, just clear them out!” It’s a lighthearted approach to serious battle.
RM: There’s a campaign mode with a bunch of missions, and we really want to make those as diverse as possible. So every mission is unique, with a different tech tree, units, and spells. I can’t say too much about it, but basically, after the original game the Vikings go back home, and everything’s good and happy. Redbeard’s still fighting with Blackbeard, because that’s just what they do. It’s fate! Everything is good and well in happy Viking land, when suddenly: demons. They’re like, “Hey, what’s this?” and they start ruining stuff, and that’s not too cool. So Redbeard starts fighting demons, and then they go on a crazy adventure, and eventually it turns out that the world needs some serious saving.
RM: (pause) I can say… but I’m trying to think, “Do they team up?” (laughs) I’m afraid you’ll have to play the game. (laughs) But seriously, Blackbeard is a really bad guy; he’s not the kind of guy that you go, like, “Oh, let’s be friends.” No! The guy is just a bad guy.
NoE: On the subject of adversaries, what can you tell us about the multiplayer mode?
RM: We have a local one-on-one skirmish mode, and that’s pretty awesome, because one of the players plays entirely on the Wii U GamePad, and the other one plays on entirely on the TV. Normally when you’re playing a real-time strategy game in split-screen, you’re like, “I can see what you’re doing… that’s a pretty smart move, but if you look at my screen, you’ll see me countering it.”