Ask the Developer Vol. 1, Game Builder Garage
Content pre-recorded in accordance with current COVID-19 health and safety guidelines.
To kick off this Ask the Developer series, in which Nintendo developers convey in their own words Nintendo’s thoughts about creating products and the specific points they are particular about, we are talking to two people who were involved in developing Game Builder Garage, now available on Nintendo Switch.
I'm Masuda, the director and programmer of Game Builder Garage. Previously, I was in charge of the planning and programming of Nintendo Labo.(1)
(1) Nintendo Labo kits provide players with the tools to build and play with various “Toy-Con” creations – such as pianos, motorbikes, and robots – by combining cardboard and the Nintendo Switch console.
I am Teshima. As a subdirector, I was in charge of coordinating the Interactive Lessons for Game Builder Garage. Before that, I was involved in creating the text for the Discover(2) portion of Nintendo Labo.
(2) The Discover portion of Nintendo Labo is where players can learn how the Toy-Con work.
Sure. Game Builder Garage is software that makes programming your own games easy and fun, simply by connecting mysterious creatures called Nodon. Even if you feel that programming is difficult, you will gradually understand it with easy-to-understand steps in the “Interactive Lessons” and eventually can create your own games.
After developing the Nintendo Labo: VR Kit, which was the fourth installment in the series, I wondered if we could draw inspiration from the Toy-Con Garage VR portion of that game to create a separate product. In the case of the Nintendo Labo: VR Kit, after the player had a general understanding of creating Toy-Con, they could enjoy making their own VR games with Toy-Con Garage VR. But I thought about making the applications more broad – not just for VR.
No, not exactly, but I did feel that we could evolve it further. The Toy-Con Garage tool is the final practical application part of the Nintendo Labo: VR Kit, and at first, we expected that only a handful of people would get to it. However, after holding a Toy-Con Garage contest, I realised that there were many interesting and rewarding games among all of the original games created by players using Toy-Con Garage, and I wanted more people to experience the joy of creating their own games. I also wanted to find a way to make it easier for people to have the fun of creating games through trial and error.
Even within the development team for Nintendo Labo, designers who don't usually do programming have been using the Toy-Con Garage feature to create their own games. But sometimes, they’d stop part way through, because they didn't know how to continue making the game they wanted to make. And then they would come and ask Masuda-san, who developed the Toy-Con Garage. And they gradually learned how to make games. At that time, Masuda-san answered all their questions, so you became like their technical support, didn’t you? (laughing)
After hearing all those questions from designers and seeing all the games created by players, I realised that this Toy-Con Garage portion is fun and that we might be able to expand that fun if we had a system that provides guidance on how to create games using Toy-Con Garage, making it more approachable for players.