Metroid Dread Report Vol. 8: Surveying Planet ZDR
Welcome to the Metroid Dread Report! This series will introduce the newest information on Metroid Dread for Nintendo Switch and the world of the Metroid series, along with behind-the-scenes glimpses from the game’s development team.
Bounty hunter Samus Aran’s mission to planet ZDR has two objectives. One is to confirm whether the deadly X parasite – a species capable of mimicking other organisms – still exists. The other is to find out why the E.M.M.I. research robots previously dispatched with that same objective have gone dark.
In this edition, we’ll take a deep dive into some of planet ZDR’s environments along with some of the native creatures that Samus will encounter on her mission. Let’s roll!
While the planet has gone unexplored by humankind, early readings show that ZDR shares similar planetary conditions (including temperature, humidity, gravity, and atmospheric composition) with those of planet SR388, which Samus previously visited in the past and subsequently destroyed during her most recent mission.
Deep within the planet are environments split into multiple layers, each with unique traits and organisms. Remnants of the once-mighty Chozo civilization can be found throughout the planet, including shuttles and elevators connecting the areas.
Samus awakens in the cavernous Artaria region after being attacked by a mysterious and powerful Chozo figure. This area is located in the deepest part of ZDR and has low-temperature environments. The upper portion of Artaria contains vast amounts of magma, which is used as the primary source of energy on the planet.
This terrestrial, four-footed creature calls ZDR home. It won’t attack Samus but will cause damage and repel her if touched. It isn’t protected by hard armour, so you can inflict damage on any part of the creature.
A small, flying creature whose head resembles a large eyeball. Once it detects Samus, it follows her, aims and then charges with its large-spiked tail. Sometimes found in flocks. Its small body and agile movements can make it tricky to hit, but Samus' Wide Beam is quite effective against them.
This two-footed creature with heavy arms is one of the larger lifeforms on Artaria. It drags its arms behind as it walks. Because it dwells and has evolved in darkness, a Muzby doesn’t have the equivalent to a face. It has tough, rugged skin and high endurance, so high-powered attacks like the Missile or Charge Beam are effective. Samus can also slide between its legs when it lifts its arms to attack.
"Artaria is where Samus begins her exploration of the planet. It’s a relatively large area but has many doors that she cannot open at the start of the game. You can revisit this area after making more progress and acquiring additional abilities, so it may be a good idea to mark those spots on the map. You can also take screenshots using the Capture Button to keep a record."
Home to the central system that manages the supply and circulation of energy-generating magma throughout the planet, which powers various facilities. Hot streams of magma flow out in many places. Some of its high-temperature areas are too much for Samus to handle with just her standard Power Suit.
This small creature can stick to and move across floors, walls, and ceilings. It stores magma in its body and spits it out when it detects danger. It spits out multiple magma shots, which can be difficult to avoid. It may be most effective to blast it from afar before it goes on the offensive.