Chapter 3: Pikmin are all around us
In the first three games, you basically looked down at the ground from up high. But in the fourth game, we've created it in such a way that players can get a better sense of what's around them in this world. For example, players can go under benches and desks or dive into deep water. We wanted players to experience the world from the perspective of these tiny Pikmin, so we've given them more control over the camera than ever before.
We've also adapted the sound to match this change in perspective. When the camera is close to the ground, you can hear Pikmin's voices and footsteps loud and clear, as if you were listening with your face close to the ground. In contrast, when you zoom out and look down, amidst the ambient sounds, you'll hear the faint noises from the world of tiny creatures spreading out below.
By setting the camera angle at a near-ground level, you’ll look up at the objects in the environment and see things from a Pikmin’s perspective instead of a human’s. We wanted to emphasise how small Pikmin were by showing how the world looks to them. As we developed the first three Pikmin games, we formed an idea of how the environment should look, but over time we became less conscious of how small the Pikmin were, and the environment was often designed to facilitate the gameplay. When we showed Miyamoto-san the prototype, he said, “Something doesn’t seem right". Then, when we saw the characters pass under the slats of a wooden pallet in another prototype, a ray of light was shining through it nicely… And we finally got a sense of how small the Pikmin really were.
Come to think of it, the trailers give the impression that the game starts from a location with even more man-made objects than in previous games.
One of the things we wanted to achieve was to make it believable that Pikmin actually exist by depicting them as very small compared to humans.
However, if you show a Pikmin next to a battery, for example, it gives people an idea of its exact size. I don't feel entirely comfortable with this. While we want to show a good comparison between Pikmin and man-made objects, we don't want to determine their specific size.
That's right. We've been careful to convey their smallness as realistically as possible, while making it difficult to tell their specific size.
When creating the sound effects, our staff had lots of discussions about what size Pikmin and creatures were, and whether we should make them sound realistic or exaggerated. In Pikmin 3, there was a greater focus on making the sounds impactful, and they had a comical feel. However, Pikmin 4 incorporates sounds that remind players of the smallness of Pikmin and give a sense of reality. It was tough to get the right balance, but we focused on creating sounds that would make it seem like Pikmin exist in real life.
I see, so various factors such as the environment, sound, and size combine to give players the sense that these little Pikmin really exist.
In fact, previously Pikmin didn’t have a footstep sound effect when walking, but we tried adding one in this game. We wanted players to have a natural, enjoyable experience, and recognise that they’re actually guiding a squad of little Pikmin.