Chapter 1: What I really wanted to portray
In this 12th volume of Ask the Developer, an interview series in which Nintendo developers convey in their own words Nintendo’s thoughts about creating products and the specific points they are particular about, we’re talking to the developers behind Emio – The Smiling Man: Famicom Detective Club for Nintendo Switch, which launches on Thursday, August 29th.
I've been involved in the development of various software since the Game & Watch era. From Family Computer and Family Computer Disk System to Nintendo Switch, I've led the development on a variety of games, including the Famicom Detective Club (1) series and Metroid (2) series. On the other side of the spectrum, I've also worked on two titles from the Tomodachi Life (3) series.
I personally like to get hands-on, so I worked together with Miyachi-san on this title, on everything from creating the plot to scriptwriting, considering and selecting background music to support the composers, as well as cutscenes and direction. That said, I’m credited as the game's producer again for this title. (Laughs)
(2) An action game series, beginning with Metroid, which was released for the Family Computer Disk System in 1986 in Japan. The series is broadly split into two: the Metroid series, made up of side-scrolling action games, and the Metroid Prime series, made up of first-person adventure games.
(3) Tomodachi Collection, released in Japan for Nintendo DS in 2009, and Tomodachi Life released for Nintendo 3DS in 2013 in Japan (2014 in Europe). Players place Mii characters that look like themselves, their family, or other people close to them on an island where time progresses at the same speed as in the real world, and watch over them as they go about their lives.
(4) An action platforming game released on Wii in 2010. Players use a variety of Donkey Kong's actions such as pounding, grabbing, and rolling, to overcome obstacles and defeat enemies to aim for the goal.
(5) Released in 2010. Through the lessons, players can learn tips on how to draw pictures of various themes, and they can also draw as they like.
(6) Nintendo Switch software released in 2018. A competitive action game in which characters from various games fight and try to blast the opponents off the screen. There are over 80 playable characters including the DLC, and more than 100 stages are available to battle upon.
That’s not true! (Laughs) For this title, I was involved as an assistant producer. My task was the same to Sakamoto-san's; I joined at the plot-development phase, eventually writing the script alongside him and co-ordinating the game's direction.
Thank you. Tell us, Sakamoto-san, what kind of series is Famicom Detective Club?
Famicom Detective Club is a text-based adventure game first released for the Family Computer Disk System. You play from the perspective of the main character, a detective working at the Utsugi Detective Agency. In this series, the main character encounters mysterious cases and works together with his boss, Shunsuke Utsugi, and his colleague, Ayumi, to solve them.