Chapter 3: New approach, new atmosphere
What other elements, besides the story, are essential when developing an adventure game?
The first essential step is to create what we call the "logic", in other words, the gameplay mechanism that makes the story work as a game.
We used spreadsheet software. Using multiple spreadsheets, we organised things like which background is displayed in each scene, which music is playing at any given moment, and which scene to jump to if certain conditions are met.
Even a slight error in the file could send the story to completely the wrong place, and sometimes, I was left wondering where I'd made a mistake.
During the development of Famicom Detective Club PART II: The Girl Who Stands Behind for Super Famicom, I used different tools and built all the logic myself. This time, I had Miyachi-san go through the logic with a fine-tooth comb and then made corrections.
Sakamoto-san was excited to show me what he'd made, smugly declaring, "I'm the only one who can create the logic for this series – check this out!". But when I actually tried it, it wasn't much fun. (Laughs)
Of course, the logic was well-organised, so the story made sense. But I felt that it was lacking a sense of accomplishment. As I was pondering how to break the news to Sakamoto-san, he told me, "You can be honest". So I gave it to him straight, "It wasn't much fun".
Also, the previous Famicom Detective Club games only used text and had no voice acting. So, if I was worried that players wouldn't understand something because certain words were missing, I could just add them in and change the logic at the last minute. But for this game, the voice recording was done early on, so we couldn't make late changes or additions. We had to do quite a bit of planning in advance.
This is the first entirely new game in the series in about 35 years, so there was a new challenge for you in terms of how you created it.