In this 14th volume of Ask the Developer, an interview series in which Nintendo developers convey in their own words Nintendo’s thoughts about creating products and the specific points they are particular about, we’re talking to the developers behind Nintendo Sound Clock: Alarmo.
Hi, I'm Yosuke Tamori. I'm a member of the Entertainment Planning & Development Department, and as a producer for Alarmo, I oversaw the project as a whole. In the past, I was involved in the development of Splatoon (1) for Wii U and Nintendo Labo (2) for Nintendo Switch as a game software designer.
(1) A Wii U game released in May 2015. This is the first title in the Splatoon series, in which players engage in 4-on-4 ink-slinging Turf War battles. The team with the most inked turf wins.
(2) Released in April 2018. Nintendo Labo kits provide players with the tools to build and play with various Toy-Con creations – such as pianos, fishing rods, motorbikes, and robots – by combining cardboard, the Nintendo Switch console, and software.
Hello. I'm Tetsuya Akama. I'm a member of the Technology Development Department, and I joined this project as the director. I was originally a product designer. Recently, I was involved in hardware projects such as the Joy-Con grip for Nintendo Switch and the Joy-Con Wheel.
Ah, so two developers from different departments – one who creates game software, and one who creates hardware such as game consoles and accessories – worked together to develop Alarmo. Could you give us a quick overview of the product?
Sure. This is Nintendo Sound Clock: Alarmo. In a nutshell, it's an alarm clock that's out of the ordinary made by Nintendo. What makes it so unusual is that it has a special sensor inside the device that detects a person's movement, so it can tell whether they're in bed or not. Using this sensor, Alarmo repeatedly tries to wake you up while you're in bed to help prevent oversleeping. When you get out of bed, the alarm automatically stops. Another unique feature is that the music and sound effects from selected Nintendo games are used as alarm sounds, offering an experience that feels like you're waking up in a game world.
Nowadays, Nintendo mainly creates game consoles and software, so this product is a bit unorthodox, wouldn't you say? How did this unorthodox project start?
One of our in-house projects was to research motion sensor technology. As this sensor maintains privacy since it doesn’t use a camera, we had an idea for how it could be highly suitable for use in the bedroom, so we decided to kick off a new project to see what we could do with it.