SteamWorld Dig
SteamWorld Dig is a platform mining adventure. Take the role of Rusty, a lone mining steambot, as he arrives at an old mining town in great need. Dig your way through the old earth, gaining riches while uncovering the ancient threat that lurks below...
Brjánn Sigurgeirsson: My name is Brjánn Sigurgeirsson and I’m CEO at Image & Form. And that’s basically it! Everyone else did the actual work, I just took the credit. I’m a credit-hogger! That should be my title!
BS: Image & Form has been around since 1997, and we started making games full-time in 2002. We did a lot of work-for-hire until 2009, then we stopped that and started concentrating on making our own titles. We started making SteamWorld Dig in October 2012, and we finished it in June 2013. That is beyond comparison for us – it’s the longest self-published game project that we’ve worked on. We ran out of cash in February, and we had to borrow cash to finish the game.
There’s 12 of us, plus one intern, so 13 in total now. There’s me – I’m the CEO – Marco, who’s the project manager, four graphics guys, five programmers-slash-designers, and an intern.
NoE: You say it’s the longest project you’ve worked on as a company. Was it a labour of love for you all?
BS: Oh, most definitely. When you come from work-for-hire, if you work together with a publisher and always see your ideas pruned by someone else, you become very passionate about your ideas, and that happened here. When we started making this game, we decided from the start that we weren’t going to kill so many darlings. And in the end, obviously we ended up killing some of our darlings due to lack of time, but I’d say we’ve loved SteamWorld Dig from very, very early on.
It may sound like a surprise, as the general reception has been that the game comes across as very well-designed, but we were a long while into the development and had come pretty far when we actually realised that the game just wasn’t fun. And there were a few things that would have been so hard to change at that point, but probably the finest hour in the whole project was when we decided to scrap what wasn’t working and put in the things that made it a great game.
What we wanted to do was draw on the classics, and have elements from classic games in SteamWorld Dig. People are referring to Metroid and Castlevania, or even Mr. Driller and Dig Dug. Obviously if you make a mining game you’re always going to get comparisons to those other mining games, and although we call it a “first of its kind” game, if you pick it up you’ll think “oh, this is cool, like in this other game!” So we didn’t want to reinvent the wheel, we wanted to take the best out of the games that we really consider as classics. And if people can recognise that, we’re very happy.
NoE: You describe it as a “first of its kind” game – can you explain to new players what they do in the game?
BS: It’s a game where you create the game map yourself. It’s a mining game, so you dig down – that’s the objective of the game, to get deeper down and collect minerals, then take them up to the top and sell them, then upgrade your equipment with the proceeds. What makes it really special is that as the player, you decide where you want to go. We’re not dictating to you or pointing you in specific directions – we’re giving you subtle hints at where you should go, but you’re playing at your own pace.