Don't Sink
Discuss rumors and discover the origins of each island by talking to the people that live there.
Expect the unexpected when at sea. Events you may be unprepared for may occur such as a foodborne illness among your crew. You'll need to have access to the right supplies and have the experience to keep your ship afloat.
A casual but real challenge - While simple to pickup and understand, there are numerous events that only an experienced swashbuckler will be prepared for. This makes the game more satisfying for long term pirates.
Tending to the morale, hunger, and thirst of your crew will require you to maintain a supply of food/water and consider whether or not rationing food is required during long journeys.
Famously powerful vessels such as the Galleon and Man of War are but a few of the available ships.