NEW PLAY CONTROL! Donkey Kong Jungle Beat
The king of the jungle is back, and he’s ready to go ape on Wii! NEW PLAY CONTROL! Donkey Kong Jungle Beat brings the unique Nintendo GameCube hit back for a second outing on Wii with revamped controls, reworked levels, new enemies and additional game modes to enjoy.
When an army of invaders infiltrate Donkey Kong’s jungle home and help themselves to every banana they can get their hands on, you know there’s going to be trouble. With a rumbling stomach and the support of some fellow banana-starved buddies, the agitated ape sets out to reclaim what’s rightfully his and liberate the kingdoms he passes through in the process.
As you advance through a world rich in adventure, you’ll gradually find the perfect rhythm with the Wii Remote and Nunchuk - stringing together DK’s many moves by making intuitive movements of your own. Once you’ve got a firm grasp of the rhythms of the jungle, you can expect to enjoy a unique sense of satisfaction as the subtleties of your combined gestures translate into inch-perfect platforming exploits from the monkey on your telly.
The NEW PLAY CONTROL! series from Nintendo features Nintendo GameCube classics updated for Wii! New features, new experiences and, most importantly, new ways to control the games await, whether you’re new to the titles or have played the originals on GameCube.
Donkey Kong might be one of the oldest swingers in town, but he still has more than enough moves in his locker to claim back his jungle territory and collect every last banana that’s up for grabs. The secret of success in NEW PLAY CONTROL! Donkey Kong Jungle Beat lies in stringing together combinations of moves that see the great ape jumping from wall to wall, performing back flips, swinging from the scenery and generally keeping his feet off the ground whilst collecting his favourite fruit. More style equals more satisfaction – not to mention a much higher banana haul!
While the GameCube original saw Donkey Kong’s every move governed by beats on the DK Bongos (a special peripheral controller shaped like a set of drums), the Wii version introduces a straightforward and intuitive control scheme that uses the Wii Remote and Nunchuk to give you complete control over the acrobatic ape’s platforming exploits.
Donkey Kong’s basic walking movements are now controlled with the Nunchuk Control Stick, while pressing the A Button will make him jump. A quick shake of the Wii Remote will trigger DK’s Clap Attack – unleashing a sound wave strong enough to unearth bananas, stun enemies and more. The direction the Clap Attack sound wave travels is set with the Nunchuk Control Stick prior to cutting it loose.
Shaking the Wii Remote or Nunchuk once will also make DK perform a bunch of actions dependent on his surroundings. He might punch enemies, throw items, grab helpful allies or interact with parts of the scenery. Other actions that were previously governed by a rapid drumming motion in the original game (like attack combos in boss battles), are now controlled by shaking the Wii Remote and Nunchuk alternately.
So now you know the basic laws of the jungle, but if you want to see just how extreme Donkey Kong’s acrobatic abilities are, take a look at our Expert Exploits section.
NEW PLAY CONTROL! Donkey Kong Jungle Beat is no average side-scrolling platform game. The world around DK is ripe with possibilities for anyone looking to get creative in the quest for bananas. DK has the skill to perform back flips, wall jumps and ground pounds – not to mention the reflexes necessary to grab hold of, or bounce off, anything and everything that might get him closer to his favoured foodstuff.
DK is determined to restore order to every corner of his world after a hostile takeover leaves him and his friends deprived of that most precious of creature comforts - bananas. Thankfully, this isn’t a one-monkey mission, and Donkey Kong has some friends to help him along on his quest. Which is a good thing, because it’s a jungle out there. For every good guy willing to give DK some assistance, there are plenty more unfriendly types out to make sure he fails.