It’s Got to Feel Immersive and Look Cool
Hello there! My name is Akinori Sao and I am a writer who set up the Japanese game magazine ’64 Dream’ (now known as ‘Nintendo DREAM’) pretty much exactly 20 years ago. I worked for many years as that publication’s chief editor before deciding to take a step back from the front line a few years ago. I’d always wanted to live in Kyoto, where Nintendo HQ is located, and ended up settling there where I became involved in books, magazines and websites while also keeping my hand in as a freelance writer – I suppose you could call me a gun for hire.
My latest order was to work on an interview with the team behind the Wii U title Star Fox Zero, which released on 22nd April in Europe. I went to Nintendo’s headquarters to speak with Shigeru Miyamoto, who worked as producer and supervising director on this game, along with the director, Yugo Hayashi, and asked them what had gone on behind the scenes during the game’s development.
This interview has been split into three parts: the theme of the first part is the need to ensure that the game both looked cool and had a really immersive feel. I asked the two directors how they had set out to realise their vision for the latest Star Fox title. Now let’s see what they had to say. Here goes!
Sao: Star Fox 64(1) for the Nintendo 64 was released pretty much exactly 19 years ago. Miyamoto-san, you took part in a developer roundtable event at the Tokyo Game Show(2) as a special guest just before it was released. Do you recall that event?
1. Star Fox 64: the second instalment in the Star Fox series was released in Japan for Nintendo 64 in April 1997, and for Europe during October 1997 as Lylat Wars.
2. Tokyo Game Show: an industry event for computer and video games held every September in Tokyo, Japan.
Miyamoto: A roundtable event at Tokyo Game Show, you say? Really? Did that happen?
Sao: Well, that’s hardly surprising. It was 19 years ago after all! (laughs) In any case, after that roundtable event, I had the chance to interview you and we spoke about Star Fox 64.
Sao: We spoke at first about the game’s difficulty level. I then mentioned that there was a lot of talking this time. When I said that, you responded by saying that you had indeed been talking a lot at the roundtable, and that it was probably because you were so excited. But you’d got the wrong end of the stick. What I meant is that the characters in the game talked a lot! (laughs)
Miyamoto: So it wasn’t me who was talking so much, it was the characters in Star Fox 64! (laughs)
Sao: That’s right! (laughs) The voiced lines are a really important element in the Star Fox titles. But at the same time, it was hardly unusual back then – there was a tendency for characters in games to talk a lot.
Miyamoto: Yes, you’re right. It was fashionable to use voice actors to give the characters spoken lines. But I personally thought that if the lines were repetitive or didn’t have much connection with what was going on in the game, it would be better not to have any spoken lines at all.