Our Focus During Development
Hello there! My name is Akinori Sao and I’m a writer who‘s filled with joy every time I hear the Star Fox theme. But anyway, let’s turn now to the final part – the last level, if you will –of our Star Fox Zero interview. Mr Miyamoto spoke in our last interview about working as a director for the first time in 20 years with boyish glee.
Now, for this final discussion, we’re going to look at the development process and find out what a veteran director like Mr Miyamoto and a young rookie like Mr Hayashi set out to achieve with Star Fox Zero. Naturally we’re also going to talk about Star Fox Guard which was released together with the Star Fox Zero, as well as a short animation that you can watch online. Okay, here goes!
Sao: There’s so much to enjoy in Star Fox Zero, but I wanted to ask you what aspects of the gameplay you focused most on during the game’s development?
Miyamoto: For me, the most important thing was feeling as if you were really the pilot.
Sao: I guess part of that were the voices that you can hear in the cockpit, which we spoke about in the first part of this interview.
Miyamoto: Yes, that was one aspect of it. There’s also the way that you can devise your own individual strategy and then carry it out, boosting your score in the process. Things like that all come into it.
Sao: Yes, it’s important that you don’t just plunge blindly into the action but instead come up with a tactical approach that you can then try out.
Miyamoto: Right. I think that in an action game, this will increase your sense of achievement. Action games can be tough, and I’m sure there are plenty of players who would like them to be a bit easier. But for me, the fundamental appeal of an action game is that your skills improve the more you play. What I mean is that someone who may not be all that good at first has room to improve and can take satisfaction from that. We aimed to make a game where that is possible – isn’t that right, Hayashi-san?
Hayashi: Yes, we did. We spoke last time about the positioning of buildings, and it was the same with enemies and other objects. I would discuss their location with Miyamoto-san and spend a lot of time fine-tuning them. Everything’s structured so that you can play each stage again and again, and gradually improve your score.
Sao: I see. So it’s designed so that you might think it a bit tough when you first play, but if you persevere, you’ll steadily improve.
Miyamoto: That’s it. You can play the same stage over and over, and you’re guaranteed to discover new things. But having said that, in a game like this, you’re bound to hit upon your own way to approach each stage.
Sao: So as you play the same stages again and again, you’ll settle on a way to approach them.