Dive into Splatoon 2 with our Splatoon 101
If you’re new to the world of Splatoon 2 on Nintendo Switch, we’ve got a handy rundown for you – with a little help from our friends at the Squid Research Lab.
But before you do anything else, you'll want to make sure you've Liked our official Splatoon Facebook page to make sure you get all the latest updates. All done? All right, let’s dive in!
Splatoon 2 is a unique action-shooter where players take control of Inklings, creatures with the ability to turn from kid to squid and back again! The aim of the game is to cover as much of the stage in your team’s ink colour as possible within the time limit. When time’s up, the team that inked the most territory wins!
Ink-redible, isn’t it? In squid form you can dive into your team’s ink and swim swiftly under the surface while taking cover. Submerging in ink also recharges your ink supply, so take regular dips to keep your ink topped up!! You’ll also be able jump farther, travel through grates and even swim up walls as a squid, as long as they’re covered in your team’s ink.
Avoid it or ink over it! Getting caught in enemy ink will slow you down, making you an easy target for your opponents! Take enough hits from rival Inklings and you’ll get splatted, losing valuable time and giving your foes more chances to claim turf. You can blot out rival Inklings with your weapons, so don’t hesitate to take them out as you claim territory!
Weapons in Splatoon 2 come in all shapes and sizes, so try them all out and see which ones suit how you play. The trusty Splattershot is a great starting point for new Inklings as it strikes the perfect balance between power, range and rate of fire. There are other weapons too, like the long-range Splatterscope, the Splat Roller that’s great at claiming lots of turf fast or the new Splat Dualies that let you perform a neat Dodge Roll. Check out this Squid Research Lab update for more information on the weapons of Splatoon 2.
Each weapon also comes equipped with a sub weapon and a special weapon too, providing plenty of tactical options! Yep, you guessed it, we’ve got Squid Research Lab reports on sub weapons and special weapons too.
If you want to learn the basics, hone your splatting skills and get accustomed with all sorts of different weaponry, then Hero Mode is a great place to start! In this offline single-player adventure, you’ll face off against the Octarians, cunning foes who behave very differently to the Inklings you're usually up against, so stay on your tentacles! You can find out more about Hero Mode in this post by the Squid Research Lab.
You’re best to start things off with Turf War. Playable in both local* and online multiplayer**, these 4-on-4 battles have you claiming territory by covering it in ink. The team that claims the most turf wins! Whether you like to charge into battle or hang back and ink undisturbed, players of all styles and skill levels can contribute to their team’s result.
Once you’ve played for a bit you can spend your winnings at the Galleria! This really is the place to be for the fashion-forward Inkling, with the shops here selling a variety of stylish gear and weaponry!
Inklings love to stay current with the latest trends, and they do so by purchasing Gear! These pieces of snazzy apparel provide Gear Abilities, like reducing your ink consumption, or letting you swim a bit faster through ink. Different Gear comes with different Abilities, so mix and match them to create a look that’s uniquely you. Money might not lead to happiness, but it can buy you a fresh hat, which is basically the same thing. Find out more about the hottest Inkling fashions in this Squid Research Lab report.
Steady on there! You’ll have to reach level 10 before you can jump into Splatoon 2’s Ranked Battles. In these online** matches, players earn online ranks based on their wins and losses. There are four types of Ranked Battle – Splat Zones, Tower Control, Rainmaker and the recently added Clam Blitz– each with their own unique objectives! Read about the first three Ranked Battle modes, or check out the latest report on Clam Blitz!