Chapter 1: Harnessing the dream of 3D
In this 15th volume of Ask the Developer, an interview series in which developers convey in their own words Nintendo's thoughts about creating products and the unusual details they hone in on, we're talking to the developers behind Mario & Luigi: Brothership, which launched on Thursday, November 7th.
I'm Akira Otani from Nintendo. I've been involved in the Mario & Luigi series since the second game, Mario & Luigi: Partners in Time, and have been working as the producer since the third one, Mario & Luigi: Bowser's Inside Story. This is the seventh game in the series I've been involved in, and my role for this one was to supervise the overall project, but of course, I was doing all kinds of things, such as coming up with and putting together game content with the other team members.
Prior to this game, I was in charge of coordinating with outside development companies for games such as Super Smash Bros. Ultimate (1) for Nintendo Switch. For this game, I joined development as the Associate Producer. Working with the game development company Acquire, I was involved in a broad range of tasks from prototyping until completion, such as coordinating the schedule and putting the overall game content together.
(1) A Nintendo Switch game released in 2018. A competitive action game in which characters from various games fight and try to blast the opponents off the screen. There are over 80 playable characters including the DLC, and more than 100 stages are available to battle upon.
I'm Haruyuki Ohashi from Acquire (2). As the director, I was in charge of planning and overseeing the development on site. This was my first time working with Nintendo, and I'm relieved that we were able to complete the project successfully.
(2) Acquire Corp. A game software development and publishing company, founded in 1994. On Nintendo Switch, they have published the Class of Heroes series in Japan (published by PQube in North America and Europe) and developed games such as the OCTOPATH TRAVELER series.
I'm Hitomi Furuta from Acquire. I worked as the Art Director for this game. My role was to direct the overall art style, and I was also in charge of designing some of the main characters. I've been playing Mario games since I was a child, but it was the development of this game that got me playing the Mario & Luigi series.
Next, could I ask Otani-san to explain a little about the Mario & Luigi series and about this game?
The first game in the Mario & Luigi series was released in 2003 for Game Boy Advance. The Mario & Luigi games are Action RPGs characterised by having Mario and Luigi work together to progress in the game, and we like to call this genre "Brother Action RPG". I think the series is well balanced and neatly packages just the right amount of action and puzzles, as well as a fun story and character reactions that are unique to the Mario series. This is the first new title in the series in nine years, since Mario & Luigi: Paper Jam Bros. (3) in 2015.
(3) A Nintendo 3DS game released in December 2015, in which Mario and Luigi adventure through the world together with Paper Mario.
The game is set in Concordia, a different world from the Mushroom Kingdom. Mario and Luigi adventure through islands drifting in its ocean. Your base of operations is the drifting Shipshape Island, and you sail around looking for other islands, where all kinds of puzzles and battles await you. As the threat of the antagonist Zokket draws nearer, Mario and Luigi meet all kinds of people and get their support to help stand up against them.