Zielenmagiër en historische host van de Mortal Kombat. Het onstuitbare streven naar krachtige magie van Shang Tsung, geboren in Earthrealm, leidde hem naar Outworld, waar Shao Kahn hem de duistere macht aanbood die geen andere magiër in Earthrealm hem kon bieden. In ruil voor deze kwade magie zwoer Shang Tsung eeuwige trouw aan Shao Kahn. Maar hij is geen trouwe dienaar want hij droomt ervan Shao Kahn met zijn tovenarij te kunnen overtreffen en hij is tot alles in staat om dit te bewerkstelligen.