De bewoners van Donkey Kongs eiland houden een wedstrijd om de ultieme held te vinden. Wanneer King K. Rool de medailles steelt, komt Donkey Kong in actie.
DK: King of Swing is een unieke platformgame die gebruikmaakt van slechts twee knoppen. Druk op L en R om van tak tot tak te springen en vijanden aan te vallen, terwijl je door de levels zwaait.
Naast de spelstand Adventure kun je ook deelnemen aan de Jungle Jam. Hierbij speel je tegen de computer in verschillende evenementen zoals klim- en obstakelraces, en Barrel Blast.