Donkey Kong Country
Na zes weken verkoop is er wereldwijd een recordbrekend aantal van 6 miljoen exemplaren verkocht. In het zeer invloedrijke Time Magazine staat het op de tweede plaats in de lijst van meest vernieuwende producten (niet alleen computergames, maar ) van het jaar. Donkey Kong Country was de Super Nintendo-platformgame waar de hele wereld verliefd op werd, en nu is het jouw beurt. Eerst even rondslingeren in de stamboom van Donkey Kong.
In Donkey Kong Country, oorspronkelijk uitgebracht in 1994, maken we kennis met Donkey Kong en Diddy Kong. Maar Donkey Kong uit 1994 is eigenlijk de volwassen Donkey Kong Jr. uit 1982, terwijl de oorspronkelijke Donkey Kong uit 1981 op zijn oude dag de humeurige bejaarde Cranky Kong is geworden, die ook een rolletje heeft in deze razende race door het oerwoud. Ben je de kluts kwijt? Nergens voor nodig. Wat je eigenlijk alleen maar hoeft te weten is dat deze spelcassette overloopt van vrijwel perfecte platformactie vol bananen en vaten, kikkers en vissen, en rennen en springen.
Sleep je knokkels over de grond in acht enorme werelden, van jungle tot met sneeuw bedekte bergen en ontdek geheimen en onverwachte extraatjes. Tijdens hun poging de bananenvoorraad te redden uit de handen van de boze krokokoning King K. Rool, werken Donkey Kong en Diddy Kong samen als een team. Je kunt maar één van de twee tegelijk besturen, maar je kunt van personage wisselen wanneer je wilt (of om beurten spelen met een vriend). Donkey is de grote reus: grote vuisten en supergespierde benen waarmee hij hoog kan springen en hij kan met grote vaten smijten alsof het gewone kokosnoten zijn. Diddy is kleiner, sneller, een betere zwemmer en springer en hij kan vaten oppakken en dragen om zich te beschermen tegen de Kremling mannen van de koning.
Waar de game om draait is het gebruikmaken van de vermogens van de apen. Donkey kan zijn Ground Slap gebruiken om irritante Klaptrap baby- alligators mee ondersteboven te gooien en over platforms heen denderen met zijn angstaanjagende Roll-move. Diddy kan bukken om gigantische bijen te ontwijken, Cartwheel Jumps gebruiken om bij bonus-levensballonnen te komen en rampzalige botsingen met vijanden voorkomen door zijn vertederende (gebrek aan) formaat. Het is ook essentieel dat je de zwakke punten van de apen in je achterhoofd houdt, want als Donkey of Diddy een fout maakt, zit je met de ander opgescheept tot je zijn aaibare tegenhanger weer tot leven kunt brengen met een DK-vat. Iedereen was verbijsterd over de graphics in 1994, en ze zijn nog steeds opmerkelijk genoeg om er ook in de 21e eeuw van ondersteboven te raken.
Waardevolle steroptredens van surfdude Funky Kong en kussend nichtje Candy Kong, fantastisch geluid (zoals een goede remix van het originele Donkey Kong-deuntje uit 1981) en minispellen waarin je met één of twee spelers moet vissen of dansen, maken van Donkey Kong Country een ren-en-springmarathon die je gegarandeerd laat lachen. Trouwens: als een aap lacht, staat hij op het punt om aan te vallen. Vergeet dat niet.