The Legend of Zelda: Oracle of Ages
Vanaf het moment dat de Legend of Zelda uitkwam voor de oorspronkelijke NES in 1986, heeft de Zelda-serie een geweldige reputatie opgebouwd als leverancier van vernieuwende gameplay boordevol actie, gecombineerd met spannende verhaallijnen en onvergetelijke personages. Twee spellen in deze serie, The Legend of Zelda: Oracle of Seasons en The Legend of Zelda: Oracle of Ages, oorspronkelijk uitgebracht voor de Game Boy Color in 2001, bouwen voort op deze uitstekende reputatie en bevatten nog meer hoofdbrekende gameplay-elementen.
In elk van beide spellen beleeft Link een uniek avontuur, maar voor optimaal spelplezier moet je ze eigenlijk allebei spelen. Het maakt niet uit welke disk je eerst speelt. Als je een van de spellen voltooit, verdien je een password waarmee je het tweede spel binnenkomt. Als je aan het nieuwe avontuur begint, heeft het character dezelfde naam die jij hem in het eerste spel hebt gegeven. Je begint het spel ook met meer voorwerpen dan het eerste spel en je krijgt prachtige karakterbeschrijvingen van enkele characters die je in je eerste avontuur bent tegengekomen. Aan het einde van je tweede avontuur moet je een extra gevecht leveren tegen de baas. Dit gevecht zou je niet krijgen als je het eerste spel niet had voltooid.
The Legend of Zelda: Oracle of Ages biedt gamers de klassieke Zelda-actie en daar bovenop krijgen ze ook nog eens te maken met een flinke hoeveelheid originele concepten en puzzels. Link moet een immense bovenwereld doorkruisen waarbij hij aanwijzingen en voorwerpen verzamelt. Hij moet catacomben verkennen vol angstaanjagende monsters en puzzels oplossen waar je gek van wordt. Als Link's avontuur begint, gebruikt hij de magische kracht van de Triforce om naar een nieuw land te reizen, dat Labrynna wordt genoemd. Veran, de Sorceress of Shadows (de toverkol van de schaduwen), is van plan om het verleden van Labrynna zo te veranderen dat zij kan heersen over het heden. Door list en bedrog weet Veran de kracht van Nayru, het Oracle of Ages (het orakel der eeuwen), aan te wenden om 400 jaar terug in de tijd te reizen. Onmiddellijk verandert het heden van Labrynna ingrijpend en wordt duidelijk welke gemene streken Veran heeft uitgehaald. Voordat de Sorceress of Shadows haar duistere missie kan volvoeren, moet Link de Harp of Ages (harp der eeuwen) gebruiken om te reizen door de tijd en de acht Essences of Time (essenties van de tijd) terug te vinden.
Het reizen door de tijd levert Link een paar unieke problemen en puzzels op. Voor veel uitdagingen in dit spel moet Link van de ene naar de andere tijdsperiode reizen om z'n doel te bereiken. Als je niet verder kunt omdat een rivier de weg blokkeert, kun je bijvoorbeeld naar het verleden reizen en een steen verplaatsen om de waterstroom in een andere richting te leiden. Als je in het verleden zaadjes in de grond stopt, zul je volwassen bomen en wijnstokken aantreffen als je terugkeert naar het heden.
Link ontmoet in Labrynna ook een aantal vrienden met speciale gaven die hem op allerlei manieren kunnen helpen. Een gevleugelde ijsbeer met de naam Moosh kan Link helpen om vijanden aan te vallen met dreunen die de aarde doen beven en Link kan op de rug van Dimitri, een vriendelijke Dodongo, diepe wateren oversteken. Terwijl Link in de buidel van Ricky de boxende kangoeroe meereist kan hij zijn vijanden knock-out slaan met een snelle linkse of rechtse directe. Link's nieuwste avontuur biedt de gamer een fantastische gameplay, een meeslepende verhaallijn en prachtige, gedetailleerde graphics.
Of je nu allang fan bent van The Legend of Zelda of voor het eerst kennismaakt met de serie, je zult zonder enige twijfel met groot plezier vele uren bezig zijn om Link te helpen de orde in Labrynna te herstellen.