De dekselse Dr. Wily heeft een booreiland veroverd en wil hiermee naar de kern van de aarde boren om energie buit te maken voor zijn nieuwste uitvinding. Dit kan natuurlijk alleen maar catastrofaal aflopen, dus het is aan Mega Man om dit plan een halt toe te roepen!
Bijgestaan door robothond Rush en robothulpje Eddie moet je jezelf door Dr. Wily's gevaarlijke vesting loodsen. Vecht tegen verschillende Robot Masters, verzamel hun wapens, en ga uiteindelijk het gevecht aan met de kwaadaardige wetenschapper zelf en zijn ultieme creatie!