Lode Runner is een baanbrekende actie-puzzelgame die vele vervolgdelen heeft voortgebracht en inspiratie heeft geboden voor talloze andere games. In deze mix van eenvoudige actie en listig ontworpen levels is het de kunst om goud te verzamelen terwijl je door gaten te graven robots van je af probeert te houden. Gebruik zowel je hersens als je reflexen om elk raadselachtig level te voltooien en te ontsnappen naar het volgende.
Naast de normale spelstand kent het spel ook een stand waarmee je je eigen levels kunt ontwerpen waardoor het spel nog leuker wordt.