Mercenaries Saga 3 is een tactische RPG die zich afspeelt in een fantasywereld. Gevechten spelen zich af op een isometrisch raster. Om de overwinning in de wacht te slepen moet je personages verplaatsen en slim gebruikmaken van het terrein.
Op het noordelijke continent breidde het koninkrijk Flare zijn macht gestaag uit. De expansie van dit rijk werd mogelijk gemaakt door de industriële ontwikkeling en de sterke militaire traditie van het land. Flare slokte alle buurlanden op, tot het volledige noordelijke werelddeel was onderworpen.
Op het zuidelijke continent Kirialos streden diverse stammen voortdurend om de heerschappij over de overvloedige grondstoffen. Na de volledige onderwerping van het noordelijke werelddeel richtte het koninkrijk Flare zijn blik op de natuurlijke rijkdom van Kirialos.
Flare mengde zich in de oorlogen op het zuidelijke continent onder het voorwendsel de vrede te willen bewaren. De troepen van Flare vestigden hun gezag binnen een mum van tijd op Kiriolos. De kostbare grondstoffen van het zuidelijke continent werden massaal naar het noorden verscheept.
Na verloop van tijd verscheen het Liberation Army ten tonele. Dit leger nam zich voor om het koninkrijk te verslaan en van de zuidelijke landmassa te verdrijven. Om deze opstand het hoofd te bieden riep het koninkrijk Flare een lokaal ministerie van Oorlog in het leven, evenals een expeditieleger met de naam Coronea.
De huurlingen die zich bij deze legertros aansloten voor geldelijk gewin, roem of eer, werden de Kingdom’s Dogs genoemd. Hun verhaal begint hier.