De kenmerkende opzet van de eerdere Ace Attorney-spellen is ook weer terug: onderzoek plaatsen des misdrijfs en ontdek aanwijzingen met het touchscreen van de Nintendo 3DS en confronteer daarna aanklagers en getuigen die het niet zo nauw met de waarheid nemen in de rechtszaal. Met dit 3D-debuut van de serie, komen de schitterend overdreven reacties van de personage als nooit tevoren tot leven, terwijl de stijl van 2D-tekeningen uit de eerdere spellen gehandhaafd blijft.
Phoenix wordt versterkt door de jonge advocaat Apollo Justice en nieuwe partner Athena Cykes, die haar eigen trucjes toepast in de rechtszaal. Haar Mood Matrix kan de emotie van een getuige uitlichten, wat getuigenissen in een heel nieuw licht zetten. Gebruik dit apparaat om de stemming van de getuigen te peilen terwijl ze hun verhaal doen. Onthul de verborgen gevoelens achter hun woorden en spreek hun beweringen tegen om de waarheid aan het licht te brengen!