Net als in eerdere delen van de Shin Megami Tensei-serie kun je je eigen demonen besturen in de strijd, en ze laten samensmelten om bepaalde eigenschappen te versterken. Door in de strijd de zwakke plekken van je vijanden uit te buiten kun je per beurt meerdere acties uitvoeren. Als een aanval slaagt, kun je de aanvalskracht van je demon vergroten en zijn zwakke punten verbeteren, om zo de bovenhand te krijgen. Wees wel voorzichtig, want je vijanden gebruiken soms dezelfde tactiek! Oorlog is echter niet de enige mogelijkheid. Onderhandel met bepaalde vijanden om een wapenstilstand te sluiten of zelfs om een bondgenootschap te sluiten. Zelfs de dood is niet definitief. Mits je genoeg geld hebt, kun je de veerman Charon overtuigen om je uit de onderwereld te laten ontsnappen!