Ontdek een klassieke RPG opnieuw met Etrian Odyssey Untold: The Millennium Girl. De serie grijpt nu op de systemen in de Nintendo 3DS-familie terug naar zijn wortels. Keer terug naar het Yggdrasil Labyrinth in een verbeterde versie van Etrian Odyssey’s belangrijkste kerker, of beleef een nieuw verhaal en ontrafel het geheim van een meisje dat duizend jaar oud is. Wat heeft zij precies met de stad Etria te maken?
Er zijn twee manieren om deze meeslepende, eerstepersoons-RPG te spelen, of je nu een doorgewinterde avonturier bent of je klaarmaakt voor je eerste reis. De Classic Mode is een verbeterde versie van de originele game, verrijkt met 3D-beelden, nieuwe gameplay-elementen en prachtige orkestmuziek of, als je dat mooier vindt, de originele soundtrack. Geheel in de stijl van Etrian Odyssey krijg je natuurlijk alle vrijheid om zelf je team samen te stellen.
De Story Mode is een geheel nieuw onderdeel in de serie. Het is een verhaal met vijf van tevoren bepaalde personages. Etria wordt opgeschud door vreemde geluiden en aardbevingen. Een Highlander gaat op onderzoek uit. Hij voegt zich bij een team van Midgard Library en Frederica, een meisje met geheugenverlies. In de Story Mode vind je ook een gloednieuw, exclusief gebied: Gladsheim. Tijdens je avontuur door dit gebied krijg je prachtige animatiescènes en gesproken dialogen voorgeschoteld.
In beide speltypes speelt het Yggdrasil Labyrinth een centrale rol. Het is een verzameling bossen, jungles en ruïnes, diep verborgen in een kloof die buiten Etria is ontstaan. Aangemoedigd door geruchten over waardevolle schatten ga je op reis naar de kerker. Maar wees voorzichtig! De omgeving is enorm groot, met veel verschillende verdiepingen. Om niet te verdwalen moet je zelf een plattegrond maken. Dit doe je door routes te tekenen op het touchscreen. Je krijgt allerlei middelen tot je beschikking om je als kartograaf uit te leven, waaronder potloden en een gum, markeringen om aan te geven waar zich schatten, monsters en voorwerpen bevinden, en een handige notitiefunctie. Je kunt zelfs op gebieden inzoomen en belangrijke gebeurtenissen noteren.
Voordat je op reis gaat in de Classic Mode moet je de klassen van je teamleden instellen. Deze bepalen namelijk hun vaardigheden. Een Medic heeft bijvoorbeeld weliswaar helende spreuken, maar een zwakke verdediging. Een Hexer maakt gebruik van fantastische magische aanvallen, maar heeft eigenlijk geen verdediging. Met de Skill Trees kun je de eigenschappen van een personage verbeteren. Tijdens bepaalde gevechten kun je ook een Grimoire Stone verdienen, die je kunt gebruiken om je personages eigenschappen te geven die eigenlijk niet bij hun klasse horen.
Hoe dieper je in de kerker komt, hoe gevaarlijk het wordt. De aanvallen vinden om de beurt plaats, zodat je tijd hebt om een strategie te bepalen en voorwerpen, wapens en spreuken aan te passen. Er zijn meer dan honderd verschillende vijanden. Sommigen zijn enorm sterk, zoals de Formido Oppugnatura Exsequens (FOE's), die je bij de eerste ontmoeting meteen vermorzelen. Hoewel je in eerste instantie niet tegen hen kunt vechten, ben je op den duur zo sterk geworden dat je de strijd wel aankunt. Niets geeft meer voldoening dan een vijand verslaan waarvan je al zo vaak hebt verloren!
Als dit je allemaal te riskant klinkt, hoef je je geen zorgen te maken. Er zijn drie moeilijkheidsgraden, zoals Picnic voor beginners en Expert voor de speler die op zoek is naar een uitdaging. De Guild House dient als een centraal punt waar je team tussen de missies door kan rusten. Je kunt er ook speciale opdrachten en cadeaus krijgen. In de Guild House beheer je de daarnaast de Grimoire Stones en kun je via StreetPass personages delen met andere spelers.
Etrian Odyssey Untold: The Millennium Girl brengt het grootste avontuur van de originele game naar een hoger niveau met een nieuw verhaal, 3D-beelden en nieuwe gameplay-elementen. Kun jij het Yggdrasil Labyrinth overleven?