Banjo Tooie
Gruntilda werd aan het einde van Banjo-Kazooie achtergelaten onder een enorm rotsblok als voer voor de wormen. Nu is ze terug en natuurlijk nogal pissig. Met haar afzichtelijke zussen Mingella en Blobbelda heeft Grunty het geschifte plan gesmeden om haar vroegere schoonheid terug te krijgen door de levenskracht uit het Banjo-Kazooie-eiland te zuigen met de Big O'Blaster (B.O.B.). Banjo, de immer vrolijke beer, en Kazooie, de grofgebekte meeuw in Banjo's blauwe rugzak, doen natuurlijk hun uiterste best om Grunty's snode plan te dwarsbomen.
Het hoofdavontuur beslaat negen enorme en eindeloos verrassende werelden. Lava- en ijsomgevingen komen samen in de koudvuurwereld van Hailfire Peaks. Gestrande buitenaardsen, fotograferende varkens en verzonken tempels wachten je op, onder Jolly Roger's Lagoon. Het attractiepark Witchyworld bevat alles van een gestoorde patatboer tot bizarre ritjes, en biedt al genoeg charmes en uitdagingen voor een heel spel, maar in Banjo-Tooie is het gewoon één van de vele werelden.
Banjo en Kazooie hebben allerlei nieuwe bewegingen, waaronder de mogelijkheid om te schieten terwijl ze vliegen of zwemmen. Banjo kan Kazooie bij zijn nek grijpen en vijanden meppen. Ook kan hij zijn rugzak gebruiken om zonder blaren lava over te steken, voorwerpen te dragen of een schoonheidsslaapje te houden. Kazooie zwemt in z'n eentje heel snel en broedt eieren uit. Met speciale schoenen bedwingt Kazooie steile rotswanden en zelfs golven. Bovendien kun je Mumbo-Jumbo besturen, de oertovenaar met schedel-kop, wiens magische krachten zijn kennis van de Engelse taal met gemak overstijgen. Vanaf speciale Mumbo-tegels wekt Mumbo onder andere buitenaardsen tot leven en laat hij gigantische standbeelden bewegen. Mumbo's rivaal is Humba-Wumba, een betoverende tovenares die huishoudt in Wumba's Wigwam, te vinden in iedere spelwereld. Bezoek Humba om Banjo en Kazooie te veranderen in een duikboot, een sneeuwbal of zelfs in een wasmachine.
Maak je geen zorgen, je hoeft lang niet iedere beweging en elk voorwerp vanaf het begin te kennen. Drill Sergeant Jamjars leert je deze stap voor stap, zodat je pas met nieuwe vaardigheden hoeft te beginnen als je de vorige helemaal doorhebt. Jamjars is overigens de nuchtere broer van de mol Bottles, die je leraar was in Banjo-Kazooie.