Perfect Dark
Perfecte 'first person shooter', om een moord voor te doen. Rare geeft een totaal nieuwe wending aan het voorspelbare verhaal van de meeste first person shooters. In dit geval zijn aliens je bondgenoten en is vertrouwen een luxe die je je niet kunt veroorloven. De spelers besturen geheim agente Joanna Dark, die de bijnaam Perfect verdiende toen ze met lof was afgestudeerd aan het Carrington Institute.
Het verhaal begint in het jaar 2023, als Joanna een noodsignaal opvangt van een verontruste wetenschapper die wordt gegijzeld in het hart van de mega-onderneming dataDyne. Joanna's eerste opdracht is om in het zwaarbewaakte hoofdkantoor te infiltreren, en al gauw bevindt ze zich midden in een intergalactische samenzwering die op het punt staat om toe te slaan. We willen niet alle verrassingen verklappen die je onderweg tegenkomt, maar we kunnen wel zeggen dat Joanna tijdens haar avontuur ontdekt welke ondermijnende gevolgen macht en hebzucht hebben op de menselijke geest. Als extraatje speelt ze ook nog een cruciale rol in een grootschalige strijd tussen twee alien-rassen.
Elk level van Perfect Dark kan op drie moeilijkheidsniveaus worden gespeeld: Agent, Secret Agent of Perfect Agent. In de hogere moeilijkheidsniveaus wordt de kunstmatige intelligentie van de tegenstanders steeds groter, en krijg je als speler ook ingewikkeldere opdrachten. Net als bij GoldenEye 007 kunnen spelers cheats verdienen door de opdrachten binnen een bepaalde tijd te volbrengen. Alleen de allerhandigste spelers zijn in staat om alle beschikbare cheats te veroveren. In Joanna's vak heb je weinig vrienden, maar Rare heeft een nieuwe functie bedacht die voor wat vriendelijke gezichten zorgt als je daar net even behoefte aan hebt: zodra je jezelf hebt bewezen door het spel in Agent Mode te verslaan, krijg je de beschikking over een computergestuurd maatje dat je bijstaat op je tocht door het spel in Secret Agent Mode.
Rare maakt z'n reputatie waar op het gebied van gelikte presentatie in combinatie met verbluffende visuele en speciale effecten - zoals dynamische belichting, explosies, stof, stoom en zonnegloed - waar je steil van achterover slaat. Rare heeft duidelijk ook flink gebruik gemaakt van de eigen motion-capture-studio, waar vijanden met griezelig realistische animatie-eigenschappen zijn gemaakt. In Joanna's vak kan de kleinste vergissing leiden tot de dood van vele onschuldige mensenlevens. Het zal je dan ook niet verbazen dat Rare de spelbesturing zeer sterk heeft verfijnd om het risico op zulke vergissingen tot nul terug te brengen. Het spel voelt in wezen net zo aan als GoldenEye 007.
De spelers kunnen hun eigen voorkeur voor een controller configuratie opgeven. Perfect Dark beschikt over een nieuw wapenselectiesysteem dat lijkt op dat van Turok 2. Als je de A-knop ingedrukt houdt, krijg je een lijst te zien van alle beschikbare wapens. Je hoeft nu alleen maar met de Control Stick het gewenste wapen aan te wijzen en dan de A-knop los te laten. Desgewenst kun je nog steeds door de wapenlijst bladeren door op de A-knop te drukken. Net als in GoldenEye kun je met de B-knop je wapen herladen, knoppen bedienen en deuren openmaken. Als je de B-knop ingedrukt houdt, activeer je de extra functie van je huidige wapen. De spelbesturing van Perfect Dark zal voor ervaren spelers van GoldenEye volledig vertrouwd aanvoelen, zodat je je niet op de controller hoeft te concentreren, maar je volledig op het spel kunt richten.
Vanwege de forse omvang van het spel is bij Perfect Dark het gebruik van het N64 Expansion Pak vereist voor solo-opdrachten en voor multiplayer-standen voor 3-4 spelers. Alleen het deathmatch-speltype voor 1-2 spelers en de Challenge Mode zullen te spelen zijn zonder Expansion Pak.